Daj pracownikowi wolność
Znalezienie dobrego pracownika to niełatwe zadanie. Co więcej, to jedynie połowa sukcesu. Jeszcze trudniejsze jest utrzymanie go przy sobie, szczególnie w świetle coraz większej popularności job-hoppingu. Jak wynika z badań, 64 procent pracowników (z czego aż 75 procent w wieku poniżej 34 lat) uważa, że częste zmiany pracy przynoszą korzyści w ich karierze.Nie tylko zachęcam moich pracowników do szukania pracy gdzie indziej, ale także informuję ich, że również cały czas rozglądam się za potencjalnymi nowymi miejscami dla siebie. Jak na ironię, wszystko to pomaga mi zdobywać - i często zatrzymać - wspaniałych pracowników.
1. Pracownicy chcą się rozwijać
Jak wynika z badań Instytutu Gallupa, dzisiejsi pracownicy - zwłaszcza millenialsi - chcą, aby praca stwarzała im możliwości do rozwoju. Niestety, wielu pracodawców ponosi w tym obszarze sromotną klęskę. Mniej niż połowa ankietowanych millennialsów zdecydowanie zgodziła się z twierdzeniem, że w poprzednim roku mieli okazję uczyć się i rozwijać. I tylko jedna trzecia stwierdziła, że ostatnia okazja do nauki była warta ich czasu.Kiedy wyjaśniam moim pracownikom, że chcę, aby rozważyli wszystkie opcje dotyczące ich kariery, widzą, że naprawdę jestem zaangażowany w pomaganie im w nauce i rozwoju. Wiedzą, że to nie jest pusta deklaracja, że naprawdę dbam o ich rozwój.
Jeśli uważam, że doszli do szczytu swojej krzywej uczenia się w moim zespole i nie mogę znaleźć sposobu, aby pomóc im się rozwijać, będę wspierać ich starania o znalezienie pracy w innym miejscu.
2. Szczerość umożliwia dialog
Założyciel LinkedIn, Reid Hoffman, pisze w HBR, że pracownicy często uważają, że nie mogą szczerze rozmawiać ze swoimi menedżerami o swoich celach zawodowych "ze względu na uzasadnione przekonanie, że to ryzykowne i może mieć wpływ na dalszą karierę, jeśli aspiracje pracownika nie są idealnie dopasowane do poglądów i horyzontów czasowych menedżera”.3. Ich odejście może być korzystne
Odejście świetnego pracownika to nie jest powód do radości. Ale jeżeli odbędzie się w przyjaznej atmosferze, to może przynieść wiele korzyści. "Jeśli rozstanie przebiega w dobrych warunkach, to ci pracownicy będą później dobre mówić o marce. I zachęcać innych wspaniałych ludzi do pracy w firmie" – przekonuje Ryan.Jeżeli jest jasne, że nie mogę kogoś zatrzymać, staram się mu pomóc wynegocjować jak najkorzystniejszą ofertę u nowego pracodawcy, żeby wiedział, że chcę, by było mu tam jak najlepiej. A później szukam nowego, mocnego zastępstwa. Bo chociaż nie każdego da się zastąpić w zupełności, to każdy nowy pracownik może wnieść w zespół świeżą energię i wiele pozytywów.
4. A w przyszłości wiedzą, że mogą wrócić
"Zmiana pracy nie zawsze wychodzi na lepsze. Niektórzy pracownicy przenoszą się do startupów, które później upadają. Albo trafiają w miejsce z zupełnie nieodpowiadającą im kulturą pracy. Wtedy znowu wchodzą w proces rekrutacji - a na szczycie ich listy jesteś ty" – przekonuje Ryan.Impreza pożegnalna dla pracownika może okazać się “pożegnaniem na jakiś czas”. Jeśli dasz im poczuć, że miejsce które opuszczają jest czymś w rodzaju “domu”, to będą wiedzieli, że zawsze mogą do niego wrócić.
Pracownicy odchodzą od pracodawcy
Wiadomo, że całkowite wykluczenie rotacji pracowników w firmie nie jest możliwe. Ciągłe zmiany w zespołach i brak kompetentnej kadry oznaczają jednak dla firmy gigantyczne problemy i stanowią jeden z najważniejszych czynników ryzyka biznesowego. Kapitał ludzki jest przecież istotnym elementem budującym przewagę konkurencyjną.Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl