Zła atmosfera w pracy.
"Niektórzy ludzie od razu zakładają, co najgorsze i przestają próbować dalej rozwijać relację. To błąd." Fot: 123rf

“Nie jestem zupą pomidorową, nie wszyscy muszą mnie lubić” - z takim założeniem żyje się znacznie łatwiej. I zdrowiej. Nie wszystkich da się zadowolić, a usilne próby zdobycia sympatii całego świata w najlepszym wypadku mogą zakończyć się u terapeuty. Inaczej jednak sprawa ma się wtedy, gdy jesteśmy źle postrzegani w miejscu pracy. To może utrudniać współpracę i blokować rozwój. Jak zatem zatrzeć złe pierwsze wrażenie?

REKLAMA

Jak zatrzeć złe pierwsze wrażenie?

– Jeśli zaliczyliśmy wpadkę i to było nasze “pierwsze wrażenie”, to może być trudno odkręcić – mówi w fastcompany.com dr Theresa DiDonato, profesor psychologii na Loyola University w Marylandzie.
Theresa DiDonato

Po uformowaniu tworzy ono przyszłe oczekiwania ludzi względem naszej osoby, a te oczekiwania wpływają na późniejsze interakcje. Innymi słowy: to, co ludzie o nas myślą, może – poprzez samospełniające się proroctwa – sprawić, że zachowamy się w sposób zgodny z ich pierwszym wrażeniem na nasz temat.

Dr Anisha Patel-Dunn, psychiatra i naczelny lekarz LifeStance Health zastrzega jednak, by nie przekreślać od razu takiej “spalonej” znajomości. – Niektórzy ludzie od razu zakładają wszystko, co najgorsze i przestają próbować dalej rozwijać relację. To błąd – przekonuje.
– Złe pierwsze wrażenie można “wymazać” dzięki nowym informacjom. Dzięki temu możemy nie tylko “podważyć” początkową ocenę - i zastąpić ją nowym, pozytywnym wrażeniem - ale również dostarczyć nowe wyjaśnienia tego, co wcześniej interpretowano jako wystarczający dowód dla negatywnego osądu – przekonuje dr Theresa DiDonato. Jak to zrobić?

1. OCEŃ SYTUACJĘ

– Zamiast zabierzesz się za naprawianie sytuacji, najpierw oceń jaki wpływ będzie miała ona na twoje życie – przekonuje dr Michael Simpson, starszy badacz w NeuroLeadership Institute.
Michael Simpson

Jeśli rzeczywiście zrobiłeś negatywne pierwsze wrażenie, zastanów się, czy jest to coś, co wymaga naprawy. Innymi słowy: przemyśl, czy wpłynie to negatywnie na twoją zdolność do wykonywania pracy i współpracy z innymi.

Jeżeli niechcący uraziłeś kolegę z zespołu, może wystarczy pójść bezpośrednio do niego i po prostu przeprosić?

2. POSTARAJ SIĘ O DRUGĄ SZANSĘ

Dr Anisha Patel-Dunn zaleca rozejrzeć się za możliwością ponownego, pozytywnego zaprezentowania się. Na przykład, jeżeli złe pierwsze wrażenie powstało podczas spotkania z nowym klientem lub na rozmowie kwalifikacyjnej, można wysłać po wszystkim miły list lub e-mail.
– Podziękuj za poświęcony czas, pokaż trochę więcej siebie: swojej osobowości i autentyczności. Dzięki temu poczujesz się bardziej komfortowo z zakończeniem interakcji i będziesz mógł skupić się na tym, jak naprawiłeś sytuację, a nie na samym niekomfortowym spotkaniu – przekonuje.

3. SKUPIAJ SIĘ BARDZIEJ NA INNYCH, MNIEJ NA SOBIE

– Istnieje duża szansa, że cała sytuacja wygląda o wiele gorzej w twojej głowie niż w oczach innych – uspokaja Kindra Hall, prezes i dyrektor ds. storytellingu w Steller Collective. I zachęca do opuszczenia sobie. – Aby móc zachować spokój, gdy przyjdzie czas na twoją drugą szansę, powinieneś zmienić to, jak sam postrzegasz to zdarzenie. By to sobie ułatwić, warto przenieść uwagę - z siebie - na innych.
Kindra Hall

Najlepiej zachęcić kogoś do tego, by zaczął opowiadać historie o sobie. Jeśli następnym razem zobaczysz tę osobę na przyjęciu branżowym, zapytaj na przykład: “czy pamiętasz swój pierwszy raz na tym wydarzeniu?” Lubimy ludzi, którzy są nami zainteresowani. A do tego czujemy się bardziej związani z tymi, z którymi wymieniamy się historiami”.

4. NIE STARAJ SIĘ ZA BARDZO

– Nie przesadź z wysiłkami wkładanymi w to, by zmienić postrzeganie przez innych - dodaje Kindra Hall. – Jeżeli będziesz starał się za bardzo, prawdopodobnie tylko pogorszysz sytuację.
Kindra Hall

Kiedy przyprowadzasz swoje “autentyczne ja” do pracy i każdego dnia pokazujesz współpracownikom, że jesteś kompetentny, grasz zespołowo i że mogą na tobie polegać - te liczne codzienne, interakcje powinny w końcu przesłonić tą jedną niefortunną chwilę, w której cię poznali. Ale bądź cierpliwy - takie rzeczy wymagają czasu.

5. ALE WIEDZ, KIEDY POTRZEBNE SĄ KONKRETNE DZIAŁANIA

Jeżeli uważasz, że czyjaś opinia szkodzi twojej karierze, nie bój się konfrontacji. – Wierzę w bezpośrednią komunikację. Myślę, że zadziałać może zwykłe udanie się do takiej osoby i powiedzenie jej: “oto, co usłyszałem. Czy tak ci powiedziano? Jeśli tak, to chciałbym przedstawić moją wersję historii” – radzi Roberta Matuson, autorka książki “Can We Talk? Seven Principles for Managing Difficult Conversations at Work”.
Roberta Matuson

Chociaż możesz nie dbać o to, co myślą inni, postrzeganie ciebie przez innych jest ważne, jeśli chcesz awansować w organizacji. Możesz myśleć, że jesteś najlepszym liderem na świecie, ale jeśli nikt inny tak nie uważa, to nie ma to żadnego znaczenia. Nad relacjami należy pracować i dobrze nimi zarządzać.

Czytaj także: