Jak zarabiać na Instagramie? Na takie pieniądze mogą liczyć influencerki i influencerzy
Redakcja INNPoland
14 grudnia 2021, 14:59·10 minut czytania
Publikacja artykułu: 14 grudnia 2021, 14:59
Jak zacząć zarabiać na Instagramie? Jakie rodzaje aktywności na portalu społecznościowym mogą przynieść pieniądze? Czy musisz zdobyć setki tysięcy followersów żeby zacząć? Jak zwiększyć swoje zasięgi? Ile zarabia się na Instagramie? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym tekście.
Reklama.
Jak zarabiać na Instagramie?
Scrollujesz swój feed na Instagramie, przeglądasz zdjęcia, rolki, relacje i zastanawiasz się, czy przypadkiem Twoje konto na portalu nie mogłoby zacząć przynosić pieniędzy?
Myślisz o tym, jak zacząć zarabiać na Instagramie, ale nie wiesz, jak to zrobić? Odkładasz takie plany na kiedyś, bo przecież nie masz miliona followersów, a twoje zdjęcia zbierają tylko po kilka, może kilkadziesiąt serduszek?
Nie musisz mieć ogromnej liczby obserwujących i nie musisz być celebrytą, by zacząć pracować nad tym, aby stworzyć swoją markę i zbudować wokół niej społeczność. Jak się do tego zabrać krok po kroku?
Ile zarabia się na Instagramie?
To, ile zarabia się na Instagramie, zależy od wielu czynników. Celebryci mogą otrzymywać naprawdę gigantyczne kwoty, popularne influencerki i influencerzy z ustabilizowaną marką dostaną mniej, ale wciąż dużo. Większość z nich niechętnie zresztą dzieli się informacjami o tym, ile dokładnie dostają za post.
Mniejsi, dopiero usiłujący się przebić instagramerzy oczywiście nie mogą liczyć na miliony na start, ale z czasem mogą rozbudować swoją społeczność na tyle, że ich zyski staną się naprawdę imponujące.
A więc ile zarabia się na Instagramie? Jest kilka zmiennych.
Jak zacząć zarabiać na Instagramie: konto profesjonalne
Pierwszym krokiem, który musimy wykonać, jeśli myślimy o zarabianiu na Instagramie jest przekształcenie konta w profesjonalne. Jak to zrobić?
W ustawieniach na Instagramie znajdź zakładkę "konto"
Zaznacz opcję "przełącz na konto profesjonalne"
Z listy, która się wyświetli wybierz kategorię najlepiej pasującą do twojej planowanej działalności
Co daje ci konto profesjonalne?
Uzyskujesz dostęp do statystyk. Dzięki temu będziesz w stanie przeanalizować jak lepiej trafiać do odbiorców.
Możesz sprzedawać swoje produkty bezpośrednio przez Instagrama
Możesz promować swoje posty (To funkcja dodatkowo płatna)
Masz możliwość umieszczania danych kontaktowych i linku w profilu
Jeśli prowadzisz też konto na Facebooku możesz połączyć je z kontem na Instagramie
Wizerunek na Instagramie
Jeśli chcesz zacząć zarabiać na Instagramie pamiętaj, że profil to nie tylko wizytówka, ale też produkt! Ważne jest, aby odpowiednio opisać się w biogramie, tak, aby zwrócić uwagę odbiorcy, a równocześnie udzielić wszystkich kluczowych informacji szybko i zwięźle. Pamiętaj, użyj hasztagów!
Kluczowe jest też, aby nasz feed był klarowny i odpowiednio zadbany a także, a może nawet przede wszystkim, konkretny.
Co to znaczy?
Po pierwsze: pomysł i tematyka. Musimy mieć konkretny pomysł na nasze konto i wiedzieć na jakich tematach chcemy się skoncentrować
Po drugie: jakość. Musimy, po prostu, tworzyć dobre treści
Po trzecie: konsekwencja. Musimy dostarczać treści regularnie, z dbałością o koncept i jakość i konsekwentnie trzymając się elementów marki, którą chcemy stworzyć.
Pomysł
Twój profil powinien koncentrować się na dwóch, trzech głównych tematach. Jeśli chcesz zajmować się podróżami to powinno to być widoczne na twoim profilu od pierwszego spojrzenia, więc nieostre zdjęcia z imprezy u koleżanki albo rozmazana fotka twojego kota, nie powinny rozdzielać starannie wykadrowanych zdjęć z twojej wyprawy do Istambułu.
Nie znaczy to, że powinieneś koncentrować się tylko na zdjęciach zabytków, wręcz przeciwnie, pewien rozstrzał tematyki twoich postów jest ci potrzebny, aby lepiej wykorzystywać hasztagi i mieć szansę na kontakty z większą grupą potencjalnych obserwujących i, docelowo, sponsorów.
Ważne jest jednak, aby twój feed był koherentny, czyli żeby to, co na nim zamieszczasz stanowiło pewną logiczną całość, aby nie sprawiało wrażenia chaotycznego i nieprzemyślanego.
Jakość
Kolejną kwestią jest, oczywiście, jakość twoich zdjęć, relacji czy rolek. Aby zbudować dobrze funkcjonującą markę jakość naszych materiałów musi być odpowiednia, a to zazwyczaj (choć istnieją pewne wyjątki) oznacza, że musimy po prostu zamieszczać dobre zdjęcia i materiały wideo.
Musimy dbać o ostrość, odpowiedni kontrast i kompozycję naszych materiałów. Sami przecież nie lajkowalibyśmy kiepskich, nieostrych i źle skadrowanych zdjęć i z pewnością nie śledzilibyśmy ich autorów, aby mieć dostęp do kolejnych, równie złych.
Jeśli planujemy skoncentrować się na wideo musimy zadbać o to, żeby nasze treści wyglądały solidnie i profesjonalnie. Powinniśmy zaopatrzyć się w narzędzia pozwalające nam na nagrywanie filmów w dobrej rozdzielczości, z porządnym dźwiękiem i dające nam możliwość stabilnego nagrywania obrazu i powtarzalności ujęcia.
Konsekwencja
Bardzo ważnym elementem prowadzenia konta, na którym chcielibyśmy zarabiać, jest regularność w zamieszczaniu treści.
Dzięki przekształceniu konta w profesjonalne mamy dostęp do statystyk, które pozwalają nam zobaczyć jakie dni i godziny zamieszczania postów są dla nas najlepsze. Gdy już to odkryjemy, trzymajmy się tego! Wówczas nasi obserwujący będą mogli liczyć na nowe treści regularnie i będą wiedzieli, kiedy mogą się ich spodziewać.
Kolejnym elementem konsekwencji jest coś, co nazwiemy "spójnym obrazem marki". O co chodzi? Wróćmy na moment do etapu konceptu. Wyjaśnialiśmy tam, że kluczem do sukcesu jest koncentracja na pewnej wizji naszej marki, na tym co, i jak, chcemy pokazać. To "jak" może być tutaj równie ważne, jak co.
Spójny obraz marki
Nasza marka powinna mieć pewne określone, jasno rozpoznawalne cechy, ułatwiające identyfikację i przekształcające nasz feed złożony z filmików i zdjęć w pewną logiczną całość. Nie tylko w kwestii tego co pokazujemy, ale i jak.
Dlatego powinniśmy mieć pewne określone elementy takie jak podobną paletę barw, podobne filtry, podobne czcionki tekstu na zdjęciach… Musimy opracować sobie standard naszej marki, pewien wzór tego, czego nasi obserwujący mogą od nas oczekiwać.
Podobnie, jak przy koncepcie nie oznacza to, że mamy zawsze używać tych samych filtrów, czcionek, gifów czy emotek, wręcz przeciwnie, monotonia zdecydowanie nie jest wskazana, ale powinniśmy dbać o to, aby nasz profil, i to co na nim udostępniamy, tworzył logiczną i estetyczną całość.
Różnorodność
Koncentrowaliśmy się do tej pory na kwestiach dotyczących konsekwencji w budowaniu naszej marki, ale warto zaznaczyć, że istnieje cienka granica między stabilnością, a monotonią i jeśli chcemy zwiększyć nasze zasięgi i zacząć zarabiać na Instagramie, musimy też zadbać o pewną różnorodność. Dlatego ważne jest abyśmy po prostu nie przegięli z konsekwentnym obrazem naszej marki i koncentracją na jednym obszarze.
Powiedzmy na przykład, że chcemy zajmować się podróżami. Dobrym i komplementarnym elementem może być wówczas kuchnia.
Pokazujemy więc w jednym poście świetne zdjęcia zabytków, a w kolejnym fotkę smakowitego jedzenia, które dostaliśmy w malutkiej knajpce na obrzeżach Florencji. Już mamy dwa obszary zainteresowań, przełamujemy monotonię i docieramy zarówno do ludzi zainteresowanych podróżami, jak i do tych zainteresowanych kuchnią.
Hasztagi
Kluczowym elementem budowy zasięgów na Instagramie są hasztagi (#). Dzięki nim docieramy nie tylko do osób już nas obserwujących, ale też do tych, które jeszcze z naszym kontem się nie zetknęły, za to są zainteresowane tematyką, którą prezentujemy.
Instagram pozwala dodać do 30 hasztagów do każdego posta. Możemy to zrobić bezpośrednio w opisie lub w komentarzu pod postem.
Ilu powinniśmy używać hasztagów? To trudne pytanie, zależy bowiem od otrzymywanego w tajemnicy algorytmu portalu, który decyduje o tym, do ilu użytkowników nasz post może dotrzeć. Aktualnie poleca się stosować niewielką liczbę hasztagów, 5-6.
Jakie powinniśmy stosować hasztagi? To zależy od wizji jaką mamy dla naszego profilu. Najlepszym sposobem, aby się tego dowiedzieć jest przeanalizowanie profili o podobnej tematyce i zamieszczanych przez nie postów właśnie pod kątem hasztagów.
Jeśli klikniemy na konkretny hasztag Instagram pokaże nam, ile istnieje postów z danym hasztagiem. Do naszych własnych postów powinniśmy zastosować kilka najpopularniejszych i jeden lub dwa nieco mniej popularne.
Powinniśmy zrobić listę hasztagów, które nas interesują, bo z czasem zobaczymy, że łatwo się pogubić, tym bardziej, że aby dbać o nasz zasięg istotne jest też, aby nie powtarzać zbyt często tych samych. Najlepiej opracować kilka zestawów i dbać o to, aby minęło trochę czasu, i kilka postów, nim użyjemy tego samego tagu ponownie.
Konkursy
Świetną metodą na zwiększenie zasięgów jest zorganizowanie konkursu. Warunkiem wzięcia udziału może być zalajkowanie promującego konkurs zdjęcia i oznaczenie w komentarzu kilku instagramowych znajomych.
Interakcje
Jeśli chcemy zwiększyć nasz zasięg koniecznie powinniśmy też dbać o interakcję, czyli kontakt zarówno z naszymi followersami, jak i z innymi użytkownikami platformy. Dawajmy lajki dobrym materiałom powiązanym z naszymi zainteresowaniami, komentujmy cudze posty, wchodźmy w interakcje.
Ważne jest też, abyśmy lajkowali i odpowiadali na komentarze pod naszymi postami, a jeśli ktoś "zaserduszkuje" całą masę naszych postów powinniśmy podziękować im w relacji. Jeśli my będziemy aktywni na naszym profilu, jeśli będziemy utrzymywać kontakt z obserwującymi i budować kontakty z tymi, którzy jeszcze nas nie obserwują, nasze zasięgi będą rosnąć, a tworzona przez nas społeczność będzie bardziej zaangażowana w nasze treści.
Pamiętaj, aby pod swoim postem umieścić tekst wzywający do interakcji, np. "Dajcie znać co myślicie!" albo "Co o tym sądzicie?”. Zaangażowanie osób nas obserwujących jest równie ważne, co ich liczba. Jest to jeden z powodów, dla których "kupowanie lajków" często nie sprawdza się w praktyce.
Tworzona przez nas społeczność musi być aktywna, musi chcieć oglądać nasze posty i uczestniczyć w relacji z nami poprzez polubienia i komentarze. Takich właśnie społeczności poszukują sponsorzy.
Sposoby zarabiania na Instagramie
No dobrze, wiemy już jak opracować nasz profil, jak go prowadzić i jak budować społeczność. Ale jak na tym zarobić? Przecież Instagram za lajki nie płaci, a co chwila słyszymy ile się zarabia na Instagramie.
Sposobów na zarabianie na naszym profilu jest kilka:
Posty sponsorowane. Gdy stworzymy odpowiednio dużą i odpowiednio zaangażowaną społeczność, marki zainteresowane rzeczami, którymi się zajmujemy, same zaczną się do nas odzywać z propozycjami współpracy. Póki do tego nie dojdzie sami możemy wyszukać potencjalnych zleceniodawców, którzy mogliby być zainteresowani dotarciem ze swoją ofertą do osób nas obserwujących. Pamiętajmy tylko, aby dobierać sponsorów, których oferta jest faktycznie interesująca dla naszych followersów i zawsze oznaczyć sponsorowany post hasztagiem #sponsorowane
Programy partnerskie. Polegają one na zapisaniu się do programu afiliacyjnego, dzięki któremu otrzymujesz spersonalizowany link, który następnie prezentujesz swoim odbiorcom. Na twoje konto wpływać będzie pewien procent ze sprzedaży wszystkich produktów zakupionych przez twój link
Sklep internetowy. Zamiast promować cudze produkty czy usługi możesz też sprzedawać swoje. Jeśli zbudowana przez ciebie społeczność stanie się wystarczająco duża pomyśl o gadżetach, takich jak zakładki do książek, kubki czy koszulki
Sprzedaż zdjęć. Możesz też sprzedawać same zdjęcia, które zamieszczasz, na przykład na portalach agregujących fotografie