Polska sieć handlowa z uśmiechniętym płazem jest liderem w europejskiej walce o rozwój autonomicznych sklepów. Żabka Group ukończyła właśnie projekt utworzenia największej takiej sieci w Europie, uruchamiając 25 sklepów pod szyldem Żabka Nano i Żappka. Do marca dołączy do niej co najmniej 12 kolejnych punktów.
O sukcesach polskiej sieci rozpisuje się zagraniczne media m.in. Forbes. Jak czytamy, w czasie gdy Żabka z powodzeniem zamknęła swój projekt utworzenia kilkudziesięciu autonomicznych sklepów, jej konkurentowi - Amazonowi, który powiększa swoją sieć sklepów zbliżeniowych w Wielkiej Brytanii pod własną marką Amazon Go i Fresh - udało się ich otworzyć zaledwie 15 (z deklarowanych 30 w 2021 r.).
Z kolei Aldi, piąty co do wielkości supermarket w Wielkiej Brytanii, otworzył w tym tygodniu w Londynie pilotażowy sklep bez kas, po "miesiącach pracy”, jak mówi, cytowany przez Forbes'a Giles Hurley, dyrektor generalny sieci w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Żabka Nano
Grupa Żabka jest obecnie największą siecią sklepów autonomicznych w Europie – uruchomiła 25 sklepów wspieranych przez sztuczną inteligencję, o nazwie Żabka Nano – informuje biuro prasowe sieci.
– Żabka jest europejskim liderem w tworzeniu rozwiązań modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Skupiamy się na tym, by zapewniać wyjątkowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe, łącząc świat cyfrowy z otoczeniem. Chcemy na nowo definiować szybkość zakupów (...) jeszcze w pierwszym kwartale tego roku uruchomimy kolejnych kilkanaście (placówek autonomicznych) – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Stosowana we wszystkich sklepach platforma AiFi jest rozwiązaniem opartym na kamerach, wykorzystującym komputerową wizję i tzw. machine learning do rozpoznawania zdjętych z półek produktów i automatycznie finalizującym płatność po wyjściu ze sklepu. System nie identyfikuje klientów i nie zapamiętuje obrazu, co ma gwarantować pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
W Żabkach Nano mogą robić zakupy klienci w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie. Działają w bardzo różnorodnych lokalizacjach m.in. w centrach miast, na dworcach kolejowych, stacjach metra, na terenie uczelni czy sklepów wielkopowierzchniowych.
Innowacyjny koncept, pozwalający na szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki, jest precyzyjnie dostosowany do charakteru lokalizacji oraz profilu klientów. Sklepy działają w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store.