Produkty sygnowane logo Ekipy znikną z półek Auchan. To wyraz niezgody polskich youtuberów na pozostanie sieci handlowej w Rosji mimo rosyjskiej napaści na Ukrainę.
"W związku z agresją rosyjską na Ukrainę oraz ze względu na kontynuowanie w Rosji działalności Auchan, a dokładniej całej Association Familiale Mulliez wraz z należącymi do niej sieciami takimi jak Decathlon i Leroy Merlin zarząd Ekipa Holding S.A., w porozumieniu z twórcami należącymi do Ekipy, podjął decyzję o wystąpieniu do wszystkich partnerów produkujących i dystrybuujących towary sygnowane marką Ekipa o niezwłoczne wycofanie ich z placówek grupy Auchan. Większość partnerów spółki odniosła się do tej inicjatywy z ze zrozumieniem. Wycofanie produktów pozostaje jednak w gestii partnerów i nie może być jednostronnie wymuszone przez spółkę. Oczekujemy jednak kategorycznie, że zgodnie z naszą wolą produkty te nie będą dostępne w tej sieci" – czytamy w oświadczeniu Ekipy.
Ekipa wycofuje swoje produkty z Auchan
Jak poinformowano, rosyjska agresja na niepodległą Ukrainę stoi w sprzeczności z wartościami wyznawanymi przez twórców. W tej sytuacji youtuberzy chcą wykorzystać swój wpływ, aby wzmocnić presję na grupę Auchan w celu wstrzymania jej działalności w kraju będącym agresorem.
Przypomnijmy, że Auchan, Decathlon, Leroy Merlin – wszystkie te znane marki należą do familii Mulliez, jednej z najbogatszych rodzin w Europie. Jednocześnie wszystkie one są podmiotem szerokiej krytyki za to, że nie wyszły z Rosji, W przypadku polskiego oddziału Leroy Merlin bojkot klientów zaczął przybierać agresywny wymiar. Poza protestami przed oddziałami sklepów, wewnątrz dochodzi do obrażania "szeregowych" pracowników sieci lub nawet przepychanek.
W tym tygodniu Decathlon poinformował, że zawiesza swoją działalność w Rosji. Decathlon napisał w komunikacie iż kontynuowanie dostaw musiałoby się odbywać z łamaniem międzynarodowych sankcji . Decathlon dodał, że będzie nadal wspierać "2500 rosyjskich członków zespołu, z których niektórzy są zaangażowani w działalność firmy od 2006 roku". Pisaliśmy o tym w INNPoland.pl.
Tysiące pracowników w Rosji
Leroy Merlin ma zatrudniać w Rosji 36 000 pracowników w 107 hipermarketach w 62 miastach. Dla tej sieci Rosja to po Francji drugi najważniejszy rynek. Auchan prowadzi tam 231 sklepów i zatrudnia ponad 30 tysięcy osób. Łączna sprzedaż w supermarketach sięga 3,2 miliarda euro. Decathlon ma w Rosji 60 sklepów, główne w okolicach Moskwy.
W INNPoland przyjrzeliśmy się historii Mulliezów – dotychczas znanych ze skromności, oszczędności i wyznawania katolickich wartości – i spróbowaliśmy poszukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego zdecydowali się wciąż prowadzić biznes w kraju agresora i jak może im pozwalać na to ich religijna moralność. Więcej w artykule Natalii Gorzelnik.
Jestem redaktorem prowadzącym INNPoland.pl. Pracowałem m.in. dla Vice, newonce, naTemat i Next.gazeta.pl. W INN piszę swoje "rakoszyzmy". Prywatnie tworzę własne "Walden" w nadwarciańskim zaciszu. Poza tym co jakiś czas studiuję coś nowego.