W marcu 2022 r. koszyk zakupowy Polaków podrożał o 4,4 proc. względem tego okresu w 2021 r. Najmocniejsza podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami – rekordowy wzrost sięgający prawie 54 proc. dotknął produkty tłuszczowe, nabiał podrożał o prawie 10 proc., a mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., napoje i alkohol o ponad 15 proc.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Według prognoz na zbliżające się święta albo wydamy znacznie więcej niż dotychczas, albo będą musiały być skromniejsze. Tym razem naprawdę czeka nas najdroższa Wielkanoc od wielu lat.
Utrzymujące się wysokie ceny paliw, gazu i energii mają i będą miały negatywny wpływ na producentów, co przełoży się na portfele Polaków w kolejnych miesiącach. Wyniki badania ASM Sales Force Agency pokazały, że Polacy podczas codziennych zakupów muszą mierzyć się z konsekwencjami obecnej sytuacji geopolitycznej. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie.
Wyższa średnia cena koszyka
Badanie przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. w porównaniu do lutego br.Wzrost średnich cen koszyków między marcem a lutym 2022 r. został odnotowany w 10 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. W marcu 2022 roku to nie kanał sprzedaży interetowej (e-grocery) był najdroższy. W tym miesiącu okazała się nim inna sieć Cash&Carry, w której średni koszyk zakupowy podrożał od lutego o 13,51proc.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66 proc. niż w 2021 r.
Ceny produktów na święta pną się w górę
Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w marcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 proc., mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., a napoje i alkohol o ponad 15 proc.
- Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency. Inflacja mierzona przez GUS przebiła poziom ponad 10 procent, ale wiele produktów podrożało znacznie więcej. W tej grupie są głównie produkty tłuszczowe, z rekordowym wzrostem sięgającym prawie 54 proc. Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę – dodaje.
Największy spadek cen w marcu 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (16,8 proc.). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii chemia domowa i kosmetyki (w marcu 2022 r. taniej o 0,65 proc.).
Najtańsze i najdroższe zakupy w marcu 2021
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić́ w dyskontach (231,08 zł). Pozycję lidera z najniższym wynikiem średniej wartości koszyka zakupowego utrzymała sieć Auchan. Wartość koszyka w sieci wyniosła 210,29 zł – to o 6,73 zł więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,58 zł (Lidl) i 20,03 zł (Makro). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 272,72 zł, czyli o 30 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci Cash&Carry, a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino.
Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w marcu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy POLOmarket (8 produktów), a dalej: Dino (7 produktów), Biedronka, Lidl oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów), Intermarché i Kaufland (4 produkty), Netto (3 produkty), Auchan (2 produkty) i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.