Zrobione ze zbyt cienkiej blachy, bez uchwytów, przewracające się albo odkształcające się pod wpływem gorąca. Takie nie powinny być grille, prawda? Ale są - stwierdza UOKiK po kontroli 117 partii grilli, które można dostać w sklepach i na targowiskach. Jedna trzecia z nich miała wady.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Tuż przed majówką Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki badania różnych dostępnych na rynku grilli. Sporego badania - objęło 117 partii urządzeń, 10 z nich skierowano do badań laboratoryjnych.
UOKiK zakwestionował 37 partii produktów (co stanowi 31,6 proc. wszystkich skontrolowanych), z czego w 11 z nich stwierdzono wady stwarzające zagrożenie dla użytkowników.
Jeden z przebadanych grilli po użyciu odkształcił się. A kiedy na brzegu misy, w miejscu do tego przeznaczonym, powieszono pokrywę, po prostu się przewrócił. W niektórych grillach brakowało uchwytów przy ruszcie na żywność.
Inspektorzy wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej przekazali 10 modeli grilli (9 wielokrotnego użytku i 1 jednorazowy) do badań laboratoryjnych w zakresie wymagań mechanicznych określonych w normach (PN-EN 1860-1+A1:2017-08 i PN-EN 1860-4:2005).
Okazało się, że aż 8 z nich ma różnego rodzaju nieprawidłowości konstrukcyjne - np. palenisko wykonane ze zbyt cienkiej blachy czy zbyt duże prześwity między prętami rusztu na żywność (szczegóły w załączniku).
Dodatkowo - już bez specjalistycznych badań - inspektorzy IH zakwestionowali 3 modele grilli, z uwagi na brak uchwytów przy ruszcie na żywność (2 przypadki) i niewystarczającą głębokość paleniska (1 przypadek).
W odniesieniu do wszystkich skontrolowanych partii inspektorzy znaleźli uchybienia w zakresie oznakowania stwierdzono łącznie w 29 partiach grilli (24,8 proc.). Chodziło m.in. o brak w instrukcji piktogramów informacyjno-ostrzegawczych (15 przypadków), błędne lub niekompletne ostrzeżenia (7 przypadków), niekompletne zapisy w instrukcji (6 przypadków), brak polskiej wersji ostrzeżeń (3 przypadki).
Kontrole wykazały nieprawidłowości w blisko 1/3 skontrolowanych partii grilli. W porównaniu do poprzedniej kontroli (2017 r.) widoczny jest wyraźny wzrost ogólnego odsetka zakwestionowanych partii produktów (obecnie wyniósł on 31,6 proc., poprzednio 20,2 proc.), choć tym razem skontrolowano o 42,4 proc. mniej partii grilli (aktualnie 117, poprzednio 203).
Pogorszenie wyników jest widoczne również w liczbie produktów zakwestionowanych z uwagi na występowanie defektów konstrukcyjnych. Obecnie inspektorzy znaleźli 11 partii wadliwych modeli grilli, z kolei w 2017 r. były ich zaledwie trzy.
Jakiego grilla kupić?
UOKiK przygotował też szybkie zestawienie cech dobrego grilla. Przede wszystkim chodzi o to, by krawędzie i naroża nie miały zadziorów, chropowatych powierzchni, ostrych zakończeń.
Cechy dobrego grilla wielorazowego:
nakładane ręcznie ruszty na żywność posiadają uchwyty (przy długości najdłuższego boku do 40 cm wystarczy jeden uchwyt),
jeśli położenie rusztu na żywność jest regulowane, to jego regulacja jest możliwa bez bezpośredniego kontaktu ręki obsługującego z rusztem,
rożen (jeśli występuje) posiada stałe lub zdejmowane uchwyty,
jeżeli palenisko może pracować w kilku położeniach, to posiada blokady zabezpieczające go w każdym z tych położeń,
jeśli występują kółka ułatwiające przemieszczanie grilla, to są blokady / hamulce uniemożliwiające przypadkowe przemieszczanie się podczas normalnej eksploatacji.
Cechy dobrego grilla jednorazowego:
ruszt jest przymocowany do paleniska w taki sposób, że jego usunięcie czyni grill niezdolnym do kolejnego użycia,
jeśli korpus grilla nie jest wykonany z niepalnego materiału, jest sprzedawany ze środkiem gaśniczym.