Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu zostało podpisane już 31 marca 2022 roku, ale weszło w życie dopiero z dniem 4 maja.
To kolejny krok po starcie zapisów dotyczących tzw. stref czystego transportu (STC) w grudniu 2021 roku. Według nowego prawa każda gmina wyznacza specjalne strefy, do których wjechać mogą jedynie pojazdy spełniające szereg ekologicznych wymagań.
Jeśli nasz samochód się nadaje – dostaniemy zieloną nalepkę w kształcie znaku stop (to znak D-54, oznaczający strefę czystego transportu). Powinniśmy umieścić ją w lewym dolnym roku przedniej szyby. Dodatkowo, jest ona swojego rodzaju biletem i pozwala na wjazd do podobnych obszarów w całej Polsce. Koszt jej otrzymania ma wynosić nie więcej niż 5 zł.
Wymaganiem uzyskania nalepki jest odpowiedni rok produkcji samochodu oraz rodzaj paliwa jakiego używa. Znajduje się też na niej numer rejestracyjny auta oraz informacja o tym, czy pojazd jest wyłączony z któryś stref gminnych.
Rodzaje oznaczeń to m.in.
Przepisów lepiej się trzymać, bo konsekwencje są poważne. Art. 96c. Kodeksu wykroczeń mówi: "Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, podlega karze grzywny do 500 złotych". Lepiej więc jak najszybciej wyposażyć się w naklejkę i mieć sprawę z głowy.
Serwis Auto Dziennik przypomina jednak, że samych SCT jeszcze nie ma. Kraków będzie tu najprawdopodobniej pionierem i strefa czystego transportu ruszyć ma tam 1 stycznia 2023 roku. Do strefy wjadą auta z dieslem minimum z normą Euro 3 (rocznik 2001 i nowsze). Już rok później strefa zostanie ograniczona do Euro 4 (2006 i nowsze) a w 2025 wjadą tylko te z Euro 5 (2011 i nowsze).
Warszawa także ma być jednym z pierwszych aglomeracji z SCT. Tam wpuszczone zostaną auta spełniające normę Euro 4 (rocznik 2006 i nowsze), a potem strefa będzie ograniczona do Euro 5 (2011 i nowsze).
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, Ministerstwo Klimatu i Środowiska planowało zmiany w ustawie o elektromobliności od dłuższego czasu.
Strefy czystego transportu istnieją w prawie, ale ich utworzenie nie było obowiązkowe. Nowe przepisy wskazują, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców dostaną obowiązek ich założenia.
Takich miast jest w Polsce 37. Są to: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin.
Do hipotetycznych stref mogą wjeżdżać pojazdy elektryczne i te napędzane wodorem czy gazem ziemnym. Po zmianach dołączą do nich auta napędzane płynnym LPG i autobusy zeroemisyjne. Dodatkowo w latach 2021-2025 dopuszczone w nich będą pojazdy spełniające normę Euro 4, w 2026-2030 normę Euro 5, a w 2031-2035 - Euro 6.
Sprawa dla samorządów nie jest najpilniejszą, bo sam obowiązek utworzenia stref czystego transportu miałby wejść w życie 1 stycznia 2030 r.