logo
Tak wyglądał portal tunelu na początku maja 2022 r. mat. pras.
Reklama.

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Budowa tunelu na Zakopiance zaczęła się w 2017 roku. Po serii przesunięć terminów oddania go do użytku, wykonawca inwestycji, włoska firma Webuild (wcześniej Astaldi) znowu zdołała przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do jeszcze jednego opóźnienia. Tym razem Włosi dostali czas do końca czerwca. To oczywiście nie oznacza, że w lipcu tunelem pojadą kierowcy. Trzeba będzie jeszcze poczekać kilka miesięcy na odbiory tej inwestycji. Zostanie otwarta najwcześniej w październiku. O ile Webuild nie złapie kolejnego opóźnienia...

Tunel drążony jest w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Prace rozpoczęły się w marcu 2017 r. Długość tunelu wynosi nieco ponad 2 km. Obie jego nitki są wydrążone i to od kwietnia 2021 roku. Całość miała być gotowa w grudniu zeszłego roku.

Włoska firma przekłada jednak oddanie tunelu w ręce inspektorów, zasłaniając się pandemią, absencjami pracowników a obecnie złą pogodą. Zdołała przekonać GDDKiA do kolejnego przesunięcia terminu - na koniec czerwca 2022. Obecnie tunel jest gotowy w jakichś 80 procentach.

- Obecnie nadal trwają prace zarówno wewnątrz obydwu nitek jak i przed portalami, a także w budynkach technicznych. Trwa także budowa odcinka drogowego pomiędzy wiaduktem a wlotem do tunelu w Naprawie. Na nasypie wykonywana jest warstwa mrozoochronna z kruszywa. Wiadukt przed portalem północnym tunelu wykonany został w 100 proc. - informuje GDDKiA.

To nie pierwszy opóźniony tunel

Cała konstrukcja składa z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór jest osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Od strony Skomielnej Białej przed portalem południowym tunelu powstanie mur oporowy.

Przypomnijmy, że spore - dwuletnie - opóźnienie złapała też inna rządowa inwestycja, czyli tunel Południowej Obwodnicy Warszawy pod dzielnicą Ursynów. Dziś jest jedną z najruchliwszych i najbezpieczniejszych tras w Polsce.

Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl