INNPoland_avatar

Kontrolerzy ruchu: rozmowy szły w złym kierunku. Powiedzieli, czego oczekują

Konrad Bagiński

21 czerwca 2022, 09:37 · 3 minuty czytania
Kontrolerzy ruchu lotniczego znów negocjują warunki pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Twierdzą, że rozmowy pierwotnie szły w złym kierunku, ale obecnie coraz bliżej jest do porozumienia. Blokada polskiego nieba w lipcu raczej nam nie grozi.


Kontrolerzy ruchu: rozmowy szły w złym kierunku. Powiedzieli, czego oczekują

Konrad Bagiński
21 czerwca 2022, 09:37 • 1 minuta czytania
Kontrolerzy ruchu lotniczego znów negocjują warunki pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Twierdzą, że rozmowy pierwotnie szły w złym kierunku, ale obecnie coraz bliżej jest do porozumienia. Blokada polskiego nieba w lipcu raczej nam nie grozi.
Kontrolerzy ruchu uspokajają - powtórka kryzysu na lotniskach nam nie grozi Tomasz Kawka/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

"PAŻP wycofuje się z porozumień. Wakacji nie będzie" – wczorajsze słowa przedstawicielki związków zawodowych kontrolerów lotu Anny Garwolińskiej zmroziły Polaków. Dziś kontrolerzy uspokajają.


- W ostatnim tygodniu prowadzone rozmowy nie miał odpowiedniej dynamiki i w niektórych obszarach zmierzały w złym kierunku, niezgodnym z wcześniejszymi ustaleniami między stronami. Z optymizmem przyjęliśmy jednak powtórne zaangażowanie osobiste pani prezes Anity Oleksiak, dzięki temu rozmowy nabrały realnego wymiaru - piszą dziś kontrolerzy ruchu lotniczego w specjalnym oświadczeniu.

Jak pisaliśmy także w INNPoland.pl, chodzi o toczący się konflikt pracowników kontroli lotu z zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wcześniej w tym roku kontrolerzy grozili masowymi odejściami, co oznaczałoby paraliż polskiego nieba na wakacje. Wprowadzono rozejm trwający do 10 lipca, ale rozmowy najwyraźniej nie są łatwe.

Kontrolerzy informują, że podstawą sporu jest organizacja pracy kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej oraz personelu wsparcia operacyjnego. Nie podoba im się obsadzanie podwójnych stanowisk jedną osobą. W efekcie zamiast dwóch kontrolerów – co jest światowym standardem – w pracy jest tylko jeden naraz.

Kontrolerzy wymieniają jeszcze inne kwestie sporne. To między innymi notoryczne nierespektowania raportów bezpieczeństwa i fatalna atmosferę w pracy.

Kryzys zażegnany?

Obecnie podkreślają, że ZZKRL wraz z innymi związkami zawodowymi uczestniczy w procesie konsultacyjnym szeregu projektów dokumentów dotyczących organizacji pracy i systemu wynagradzania. Konsultacje obejmują również program rozwoju zawodowego, który ustabilizowałby kwestie pracownicze i zagwarantował bezpieczne funkcjonowanie służb ruchu lotniczego.

Program umożliwiłby m.in. zaangażowanie pracowników o dużym doświadczeniu operacyjnym w proces szkolenia przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego oraz sprzyjał wykorzystaniu wiedzy eksperckiej kontrolerów ruchu lotniczego w okołooperacyjnych obszarach funkcjonowania Agencji. O jego wdrożenie - wzorem odpowiedników PAŻP w innych krajach europejskich – ZZKRL zabiega od 2015 roku, kiedy to natężenie ruchu lotniczego rok do roku znacząco wzrastało.

- Niezależnie od tego, prowadzimy obecnie rozmowy w kwestii kodeksu etyki, który został przez nas przygotowany w oparciu o najlepszą wiedzę i praktyki międzynarodowych podmiotów działających w branży lotniczej. Ma on na celu przywrócenie etosu pracy, który będzie m.in. chronił sygnalistów, dawał jasne wytyczne działania i skutecznie zapobiegał mobbingowi - pisze ZZKRL.

- Pomimo ogromnej presji czasu, terminu 10 lipca jako ostatecznej daty podpisania porozumienia, zrobimy wszystko żeby uniknąć powtórki z kryzysu z początku maja br. Nie rezygnujemy równocześnie z odbudowania bezpieczeństwa na polskim niebie i sprawiedliwych zasad funkcjonowania Agencji - uspokajają kontolerzy.

Dodają, że zawarcie porozumienia nie spowoduje też, że nie przestaną monitorować wszystkich aspektów wdrożenia wypracowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, w tym kwestii stosowania SPO, które jest dla nich fundamentalnym aspektem.