INNPoland_avatar

Obajtek triumfuje: głośna fuzja stała się faktem. "Wyprzedaż polskiego dobra"

Maria Glinka

01 sierpnia 2022, 13:08 · 3 minuty czytania
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek przekazał na Twitterze, że od 1 sierpnia Orlen i Lotos "stają się jedną firmą". Połączenie spółek zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zdaniem posłanki PO Agnieszki Pomaski fuzja to nic innego, jak "wyprzedaż polskiego dobra", która "zagraża bezpieczeństwu energetycznemu Polski".


Obajtek triumfuje: głośna fuzja stała się faktem. "Wyprzedaż polskiego dobra"

Maria Glinka
01 sierpnia 2022, 13:08 • 1 minuta czytania
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek przekazał na Twitterze, że od 1 sierpnia Orlen i Lotos "stają się jedną firmą". Połączenie spółek zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zdaniem posłanki PO Agnieszki Pomaski fuzja to nic innego, jak "wyprzedaż polskiego dobra", która "zagraża bezpieczeństwu energetycznemu Polski".
Fuzja Orlenu z Lotosem Piotr Hukalo/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

  • Proces fuzji PKN Orlen z Lotosem dobiegł końca
  • Prezes Orlenu Daniel Obajtek poinformował, że 1 sierpnia połączenie spółek zarejestrowano w KRS
  • To wyprzedaż polskiego dobra, która zagraża bezpieczeństwu energetycznemu Polski — wskazuje w rozmowie z INNPoland.pl posłanka Agnieszka Pomaska (PO)

Koniec sagi. Orlen połączony z Lotosem

"Od dzisiaj razem z Grupą LOTOS jesteśmy jedną firmą!" - napisał na Twitterze szef PKN Orlen Daniel Obajtek. Jak przekonuje, "połączony koncern to optymalizacja kosztów zakupu i logistyki ropy oraz większa stabilności w czasie rynkowych wahań". Prezes płockiego koncernu zapewnia, że wspólna praca rozpocznie się od razu, aby "efekty połączenia były widoczne jak najszybciej".

Już wcześniej politycy PiS przekonywali, że Orlen w połączeniu z Lotosem stanie się "gigantem multienergetycznym". 

Niedługo po opublikowaniu wpisu Obajtek zabrał głos w trakcie konferencji prasowej. - Dziś jesteśmy koncernem o bardzo dużym znaczeniu. To wielki dzień dla polskiej gospodarki. To wielki dzień dla rozwoju firm — stwierdził.

- Brakowało nam koncernu, który mógłby realizować inwestycje miliardowe. To już mamy za sobą — przekonywał Obajtek, wspominając nie tylko o połączeniu z Lotosem, lecz także o przejęciu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG). Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl spółki już podpisały plan połączenia.

Przypomnijmy, że 20 lipca zgodę na fuzję wyrazili akcjonariusze Lotosu. Dzień później decyzję o połączeniu spółek podjęli akcjonariusze Orlenu. Już wtedy Obajtek zapowiadał, że do ostatecznego zakończenia fuzji dojdzie na przełomie lipca i sierpnia 2022 r. Stało się to 1 sierpnia, kiedy połączenie spółek zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Pomaska o połączeniu Orlenu z Lotosem: "wyprzedaż polskiego dobra"

Opozycja wielokrotnie wyrażała sprzeciw w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem. Pod koniec kwietnia 2022 r. w Senacie został nawet przyjęty projekt ustawy powstrzymujący to połączenie.

- To nie jest fuzja, tylko wyprzedaż polskiego dobra, świetnie prosperującej firmy, w którą zainwestowano mnóstwo pieniędzy, a teraz sprzedaje się ją za grosze — wskazuje w rozmowie z portalem INNPoland.pl Agnieszka Pomaska, posłanka Platformy Obywatelskiej z okręgu gdańskiego.

Polityczka zaznacza, że w wyniku fuzji "oddajemy aktywa zapewniające Polsce produkcję istotnych ilości oleju napędowego i paliwa lotniczego Saudi Aramco". - W obliczu wojny ta decyzja stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski — przekonuje.

Pomaska zwraca uwagę także na wątek polityczny. - Widzimy, że Węgry współpracują z Putinem i ostatecznie nie będziemy mieli wpływu na to, co stanie się ze stacjami i dostępem do infrastruktury. To dotyczy zarówno firmy MOL, jak i Saudi Aramco — tłumaczy.

Posłanka jest przekonana, że połączenie "osłabi pomorską gospodarkę". - Przedstawiciele rządu zapewniają, że część aktywów zostanie w Gdańsku, a Pomorze nadal będzie mogło liczyć na wpływy z podatków. Tylko że rząd nie będzie miał kontroli nad tym, czy Saudi Aramco zdecyduje się umieścić swoją siedzibę w Gdańsku — wskazuje.

Poza kwestiami podatkowymi Pomaska podkreśla, że połączenie stawia pod znakiem zapytania również kwestie zatrudnienia. - Lotos był dużym zakładem pracy z bardzo dobrymi warunkami. Ze zdziwieniem przeczytałam list pana Obajtka do pracowników, w którym przekonuje, że ta fuzja jest m.in. po to, aby zadbać o bezpieczeństwo pracowników. Myślę, że gdyby Lotosowi pozwolono rozwijać się tak, jak do 2016 r. to pracownicy nie mieliby obaw o swoje miejsca pracy — konkluduje posłanka.