logo
InPost o wynikach finansowych i podwyżkach cen Tomasz Kawka/East News
Reklama.
  • InPost opublikował wyniki finansowe za II kwartał, z których wynika, że wzrosły zarówno przychody, jak i zysk
  • Prezes InPostu Rafał Brzoska deklaruje, że ceny usług nie wzrosną do końca tego roku
  • Mimo tego jedna platforma będzie musiała zmierzyć się z dwucyfrową podwyżką cen usług InPostu
  • InPost chwali się wynikami

    Biało-żółte paczkomaty zalewają całą Polskę już od dwunastu lat. Z szacunków InPostu wynika, że na koniec II kwartału 2022 r. z paczkomatów korzystało 15,8 mln osób, czyli prawie połowa dorosłej populacji Polski. Oznacza to wzrost o 14 proc. rdr.

    To nie jedyny dowód na to, że InPost stał się gigantem. Firma po raz kolejny może pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi.

    Z najnowszych danych wynika, że w II kwartale 2022 r. grupa InPost zwiększyła wolumeny w Polsce o prawie 20 proc. Rynek wzrósł o 7 proc. We Francji wolumeny urosły o 7 proc., choć rynek skurczył się o 24 proc. Z kolei w Wielkiej Brytanii wzrost wolumenów osiągnął poziom 224 proc., przy jednoczesnym spadku rynku o 7 proc.

    InPost po raz kolejny wygenerował zarówno większy zysk, jak i przychody. W pierwszej połowie 2022 r. firma wypracowała 286,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto. Rok wcześniej było to 188,1 mln zł. Natomiast przychody wzrosły z 1 639 mln zł do 3 221,9 mln zł.

    W tym okresie operacyjna EBITDA wynosiła 909,2 mln zł, a rok wcześniej - 573,3 mln zł. Z kolei skorygowana EBITDA - 920,1 mln zł, podczas gdy jeszcze rok temu było to 694,6 mln zł.

    Jak wyglądają te szacunki w II kwartale? W Polsce przychody InPostu wzrosły o 17,4 proc. do 993,9 mln zł. Skordygowana EBITDA urosła o 15,1 proc. do 451,3 mln zł.

    Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

    Co z cenami paczek? Ważna deklaracja Brzoski, ale nie dla wszystkich

    Dyrektor finansowy InPostu Adam Aleksandrowicz przyznał, że spodziewa się spadku rentowności działalności w Polsce jeszcze w tym roku. Jednak nastroje próbował tonować prezes firmy Rafał Brzoska, który przekonywał, że InPost nie planuje kolejnych podwyżek cen usług w 2022 r. na polskim rynku. Nie wykluczył, że zostaną wprowadzone w 2023 r.

    Jak wskazywał, wpływ na tę decyzję będzie miała inflacja. - Jeśli będziemy obserwowali dalszy wzrost cen paliwa, kosztów energii i pracy w 2023 r., to nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek podmiot logistyczny, tego wzrostu kosztów funkcjonowania nie przełożył na ceny swoich produktów — przyznał Brzoska.

    Jednak portal bankier.pl donosi, że nie wszystkie koszty zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie. Z wypowiedzi prezesa podczas telekonferencji dla analityków wynika, że wraz z początkiem listopada 2022 r. zostaną zwiększone ceny usług dla Allegro. Skala podwyżek ma być na poziomie zbliżonym do inflacji, a więc dwucyfrowa. W ubiegłym roku przychody od Allegro odpowiadały za 46 proc. cały przychodów InPostu w Polsce.

    W kontekście planowanych podwyżek warto pamiętać, że od 1 kwietnia 2022 r. InPost zwiększył ceny niezakontraktowanych usług o 8 proc. Kolejna podwyżka została wprowadzona 1 maja 2022 r. - tym razem o 5 proc.

    Czytaj także: