Coraz mniej czasu na złożenie wniosku o dodatek węglowy. Trzeba to zrobić maksymalnie do 30 listopada, ale sporo czasu może zająć skompletowanie dokumentów. Wpisane do wniosku źródło ogrzewania powinno być wcześniej wpisane do lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Będzie to weryfikowane przez gminę na etapie rozpatrywania wniosku.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Czas na złożenie wniosku o dodatek węglowy jest do 30 listopada
Urzędnicy będą weryfikować, czy źródło ciepła zostało poprawnie wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Jeśli grzebaliśmy w tej dokumentacji po 11 sierpnia, możemy stracić prawo do dodatku
Urzędnicy będą sprawdzać, czy płacimy za śmieci
Dodatek węglowy w wysokości 3 tys. zł przysługuje wszystkim gospodarstwom domowym, dla których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe – zasilane węglem kamiennym, brykietem lub pelletem, zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego.
Przyjmowanie wniosków o dopłaty na węgiel ruszyło 17 sierpnia, a wypłaty miały mieć miejsce do 30 dni po złożeniu wniosku. W międzyczasie jednak ustawa o dodatku węglowym została znowelizowana: termin wypłat wydłużono do 60 dni, a samorządy zyskały uprawnienia do weryfikacji treści wniosków.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jeśli urzędnicy mają wobec konkretnego wniosku wątpliwości, mogą poprosić o złożenie dodatkowych dokumentów, zaś wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma prawo zlecić wywiad środowiskowy.
Gmina może również ustalać stan faktyczny na podstawie informacji z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz danych przekazanych przy okazji postępowania o przyznanie: świadczeń rodzinnych i dodatków do zasiłku rodzinnego, świadczenia wychowawczego, dodatku osłonowego, dodatku mieszkaniowego, danych zgromadzonych w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców.
W przypadku, w którym weryfikujący dane urzędnicy odkryją, że wnioskodawca nie płaci za wywóz śmieci, nie tylko odrzucą wniosek o dodatek węglowy, ale też zażądają uregulowania zaległych opłat śmieciowych.
Co pisać we wniosku?
Osoba, która chce otrzymać dodatek węglowy, musi podać we wniosku swoje podstawowe dane, takie jak imię, nazwisko, obywatelstwo i numer PESEL (a jeśli go nie ma, numer dokumentu stwierdzającego tożsamość). Trzeba podać też adres zamieszkania, a nieobowiązkowo również numer telefonu i adres e-mail.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Osoba wnioskująca o przyznanie dodatku węglowego musi podać dane osób, które wchodzą w skład gospodarstwa domowego i zadeklarować, co jest głównym źródłem ogrzewania w jego domu. Jeśli wypłata ma być dokonana przelewem — trzeba podać numer konta bankowego. Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o tym, że informacje w nim podane są zgodne z prawdą.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego można składać jedynie do 30 listopada 2022 r.
Uwaga na zmiany w ewidencji
Osoby, które po 11 sierpnia zmieniły główne źródło ogrzewania w deklaracji CEEB, nie otrzymają dodatku węglowego — pisze "Dziennika Gazeta Prawna", powołując się na treść podręcznika dla samorządów, przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Na dotację nie mogą też liczyć ci, którzy złożyli deklarację po terminie.
Treść podręcznika została zaktualizowana w związku z nowelizacją ustawy o dodatku węglowym z 5 sierpnia 2022 r. "Ich obecne brzmienie przewiduje, że jednym z warunków otrzymania tego świadczenia jest to, aby główne źródło ogrzewania było wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) w terminie do 11 sierpnia br., albo po tej dacie - w przypadku źródeł wpisywanych lub zgłaszanych po raz pierwszy" - wskazuje "DGP".