Prezes PiS Jarosław Kaczyński zarzucił młodym Polkom, że "dają w szyje". Jednak z paragonów zebranych przez aplikację Pan Paragon wynika, że polityk nie wie absolutnie nic o nawykach obywateli – kobiety kupują dwa razy mniej alkoholu niż mężczyźni. To niejedyny "alkoholowy" wątek, w którym prezes rażąco się pomylił.
Reklama.
Reklama.
Analiza paragonów, na których pojawiają się pozycje alkoholowe, wskazuje, że młode kobiety wcale nie "dają w szyje", jak sugeruje prezes PiS
Kobiety wydają na alkohol dwa razy mniej niż mężczyźni
Dużo częściej po alkohol sięgają kobiety, które mają więcej niż 25 lat
Kaczyński o "dawaniu w szyje"
Nie milkną echa kontrowersyjnej wypowiedzi prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego o młodych Polkach. Podczas spotkania w Ełku na początku listopada polityk przekonywał sympatyków, że za niską dzietność odpowiadają kobiety sięgające po alkohol.
– Jeżeli na przykład utrzyma się taki stan, że do 25. roku życia dziewczęta, młode kobiety, piją tyle samo co ich rówieśnicy, to dzieci nie będzie. Pamiętajcie, że mężczyzna, żeby popaść w alkoholizm, to musi pić nadmiernie przeciętnie przez 20 lat. Jeden krócej, drugi dłużej, bo to zależy od cech osobniczych, a kobieta tylko dwa – przekonywał Kaczyński. Jego zdaniem "dawanie w szyję" to "niedobry prognostyk".
Czy młode kobiety faktycznie "dają w szyje", jak zarzuca im prezes PiS? Z raportu przygotowanego na podstawie paragonów zebranych w aplikacji zakupowej Pan Paragon wyłania się zupełnie inny obraz młodych Polek.
Kobiety kupują mniej alkoholu niż mężczyźni. 25-latki nie są liderkami
Jak się okazuje, kobiety kupują dwukrotnie mniej alkoholu niż mężczyźni. Z danych wynika, że na 7 proc. paragonów mężczyzn pojawiła się przynajmniej jedna pozycja alkoholowa. U kobiet takich paragonów było 3,5 proc.
– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że spośród pań kupujących trunki niemal na szarym końcu znalazły się młode kobiety do 25 roku życia. Co więcej, ich zakupy alkoholowe są o około jedną trzecią mniejsze niż ich rówieśników – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Zatem w jakim wieku kobiety najczęściej kupują alkohol? Między 36 a 45 rokiem życia. Młode kobiety w wieku od 18 do 25 lat stanowią zaledwie 0,5 proc. przedstawicielek płci pięknej kupującej alkohol.
Kobiety wolą wino, mężczyźni wódkę
Bez względu na płeć ulubionym trunkiem jest piwo. Ten alkohol znalazł się w ponad 76 proc. paragonów zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Na pozostałych pozycjach widać duże rozbieżności w preferencjach.
Na 11,6 proc. analizowanych paragonów kobiet pojawiło się wino. Z kolei mężczyźni chętniej sięgają po wódkę (10,5 proc. paragonów). Na trzecim miejscu sytuacja jest odwrotna – kobiety kupujące wódkę i mężczyźni kupujący wino. Na pozostałych lokatach trunki są takie same – whisky, rum i tequila.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Polacy wydają coraz więcej na alkohol. Nadciąga kolejna podwyżka akcyzy
Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, z roku na rok rośnie kwota, którą Polacy wydają na alkohol. Z danych zgromadzonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wynika, że w 2021 r. kupiliśmy alkohol za prawie 45 mld zł. To o 4 mld zł więcej niż w 2020 r.
W ubiegłym roku na alkohol najwięcej wydali mieszkańcy woj. mazowieckiego, a najmniej – woj. opolskiego. Nie zniechęciła ich nawet podwyżka akcyzy. Tymczasem w przyszłym roku szykuje się kolejny wzrost podatku – o 5 proc. w przypadku alkoholu i o 10 proc. w przypadku tytoniu. Zatem za półlitrową butelkę wódki zapłacimy w 2023 r. średnio o 90 groszy więcej niż obecnie.