logo
Na pokładach samolotów UE będzie można korzystać z łączności telefonicznej Javier Cañada / Unsplash
Reklama.
  • Wyłączanie telefonu na czas lotu samolotem nie będzie już potrzebne
  • UE chce wdrożyć nowe usługi i udostępnić pasażerom łączność 5G na pokładach samolotów
  • Ma to zapewnić taką samą jakość usług telekomunikacyjnych jak na ziemi
  • UE ma też nadzieję, że wpłynie to na rozwój innowacji w Europie
  • Unia Europejska zapowiedziała, że umożliwi "powszechne wdrożenie usług 5G" w samolotach poprzez wyznaczenie określonych częstotliwości do łączności z telefonami komórkowymi podczas lotu.

    Decyzja pozwoli liniom lotniczym na wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, wiadomości tekstowych i danych tak, jak robiliby to na ziemi – podała Komisja Europejska w oświadczeniu. Usługa będzie świadczona przy użyciu specjalnego sprzętu sieciowego zwanego pikokomórką, który łączy sieć pokładową z ziemią za pośrednictwem satelity.

    - 5G umożliwi innowacyjne usługi dla ludzi i możliwości rozwoju dla europejskich firm – powiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego KE.

    Amerykańska Federalna Komisja Łączności w 2020 r. zawiesiła plany zezwolenia na usługi głosowe i transmisji danych w locie za pośrednictwem mobilnych częstotliwości bezprzewodowych, twierdząc, że istnieje silny sprzeciw, w tym ze strony pilotów linii lotniczych i stewardes, ze względów bezpieczeństwa i bezpieczeństwa narodowego.

    Od 2008 r. w decyzji wykonawczej Komisji zarezerwowano pewne częstotliwości dla łączności ruchomej w samolotach, umożliwiając liniom lotniczym świadczenie usług przesyłania wiadomości, rozmów telefonicznych i transmisji danych pasażerom latającym w UE. Ta aktualizacja decyzji wykonawczej Komisji w sprawie łączności ruchomej na pokładach samolotów toruje drogę do powszechnego wdrożenia usług 5G.

    Usługa jest świadczona w kabinie wyposażonego statku powietrznego przy użyciu specjalnego sprzętu sieciowego, tzw. "pikokomórki", w celu połączenia użytkowników i przekierowywania połączeń, wiadomości tekstowych i danych, zwykle za pośrednictwem sieci satelitarnej.

    Komisja zmieniła również decyzję wykonawczą w sprawie pasm częstotliwości 5 GHz, która udostępnia pasma dla Wi-Fi w transporcie drogowym, na przykład w samochodach i autobusach. Decyzja zmieniająca kładzie podwaliny pod innowacje w przemyśle motoryzacyjnym i potencjalnie dla zastosowań Metaverse.

    Zgodnie ze zmianą decyzji wykonawczej państwa członkowskie jak najwcześniej, najpóźniej do 30 czerwca 2023 r., udostępnią pasma częstotliwości 5 GHz do użytku na pokładzie pojazdów drogowych.

    Linie lotnicze lubią opłaty dodatkowe

    Na razie nie ma mowy o tym, ile nowe usługi na pokładach samolotów miałyby kosztować. Wiadomo jednak, że linie lotnicze nie umieją oprzeć się pokusie wprowadzania dodatkowych opłat. Wręcz prześcigają się w pomysłach, jak by tu jeszcze zedrzeć pieniądze z pasażera. Na razie ranking wygrywa niemiecki Condor, który wymyślił nową opłatę. Za niecałe 10 euro dostaniesz miejsce w schowku w kabinie pasażerskiej. Tak, w tym nad głową, który zawsze był darmowy.

    Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

    – Wielu pasażerów doskonale zna tę sytuację: siedzisz przy bramce na lotnisku, zaczyna się boarding, a ty zastanawiasz się, czy twój bagaż podręczny zmieści się w schowku nad głową. Teraz goście Condora mogą się zrelaksować i po prostu zarezerwować swoje miejsce w schowku bagażowym przez internet – idealnie nad swoim siedzeniem. Dzięki temu podczas lotu będziemy jeszcze spokojniejsi – mówił Ralf Teckentrup, prezes linii Condor.

    Wydaje się, że Teckentrup nieco podkoloryzował sytuację, bo osobiście nie spotkałem nigdy kogoś, komu ewentualny problem schowka spędzałby sen z powiek. Wygląda więc na to, że linie Condor znalazły świetne rozwiązanie problemu, które same wykreowały.

    Czytaj także: