INNPoland_avatar

Jak bardzo "nowe"? Sprawdziłam kolejne aplikacje PKP SA oraz PKP Intercity

Natalia Bartnik

07 stycznia 2023, 10:49 · 4 minuty czytania
Znasz już nowe aplikacje PKP.appka oraz PKP Intercity? Polskie koleje wychodzą naprzeciw pasażerom i chcą ułatwić im podróż dzięki opcjom dla zarejestrowanych użytkowników. Postanowiłam sprawdzić, jak działają.


Jak bardzo "nowe"? Sprawdziłam kolejne aplikacje PKP SA oraz PKP Intercity

Natalia Bartnik
07 stycznia 2023, 10:49 • 1 minuta czytania
Znasz już nowe aplikacje PKP.appka oraz PKP Intercity? Polskie koleje wychodzą naprzeciw pasażerom i chcą ułatwić im podróż dzięki opcjom dla zarejestrowanych użytkowników. Postanowiłam sprawdzić, jak działają.
PKP SA ma nową aplikację Fot. materiały własne
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Polskie Koleje Państwowe SA oraz Polskie Koleje Państwowe Intercity SA uruchomiły dwie aplikacje mobilne
  • Aplikacja IC Mobile Navigator zostanie zastąpiona przez PKP Intercity
  • Poza kupieniem biletu możliwe będzie sprawdzenie rozkładu jazdy wraz z opóźnieniami oraz wyszukanie najszybszej trasy podróży

Nowe aplikacje polskich kolei

Polskie Koleje Państwowe SA oraz należące do nich Polskie Koleje Państwowe Intercity SA wydały dwie nowe aplikacje dla podróżujących. PKP.appka oraz PKP Intercity są wyposażone w funkcje dodatkowe, których nie mają podobne aplikacje.

PKP.appka

PKP SA obsługuje zarówno dalekobieżne, jak i regionalne przejazdy, m.in. Kolejami Dolnośląskimi, Śląskimi, Polregio czy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. PKP.appka poza standardowymi opcjami umożliwia sprawdzenie lokalizacji dworców, oferowanych przez nie usług (gastronomicznych, handlowych) czy na bieżąco aktualizowanych opóźnień.

W PKP.appce znajdziemy również funkcję SOS, która pozwala na połączenie się ze służbami PKP odpowiadającymi za bezpieczeństwo na dworcach. Z narzędzia można korzystać przez 24 godziny na dobę. Aplikacja jest darmowa i do uruchomienia na iPhonie potrzebuje systemu iOS w wersji 12.0 lub nowszej.

Jak działa PKP.appka?

Po pobraniu aplikacji na telefon wyświetla się menu, na którym można zapisać najczęściej wybierane dworce lub trasy w zakładce "Ulubione". Można je również odszukać w "Ostatnich", by wrócić do wcześniejszych wyników wyszukiwania. W "Najbliżej mnie" znajdziemy najbliższy dworzec.

Będą się pojawiać również informacje o tymczasowej organizacji ruchu pieszych na dworcu czy funkcjonowaniu dworca tymczasowego w trakcie remontów.

Wreszcie mamy opcję, która wyświetli aktualne komunikaty dla pasażerów, co wydaje się bardzo praktyczne przy wysłużonych głośnikach na niektórych dworcach. "Ustawienia trasy" są bardzo szczegółowe. Mogę określić, jakiej (ewentualnie) potrzebuję stacji pośredniej, czasu pobytu na stacji oraz czasu na przesiadkę.

W ramach testu wybrałam trasę z Warszawy Centralnej do Łodzi Fabrycznej, na 7 stycznia o godz. 9.10. Razem z godzinami odjazdu i przyjazdu wyświetliły się czas podróży, liczba przesiadek oraz ewentualne trasy z dworców w okolicy Warszawy Centralnej. Po wybraniu połączenia pojawiła się informacja, że zakup biletu jest możliwy do 15 minut przed odjazdem pociągu.

PKP.appka pokazała mi nazwy pociągów (również przy przesiadce), numery peronów na dworcach oraz stacje, jakie minę, wraz z godzinami przyjazdu. Po wybraniu połączenia zostałam przekierowana na stronę Bilkom (wspólny bilet).

Do przewoźników obsługiwanych przez PKP.appkę należą: Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Pomorska Kolej Metropolitarna, Koleje Śląskie, PKP Intercity, Polregio, Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Arriva RP, Koleje Wielkopolskie. Dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, Kolei Małopolskich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej sprawdzę trasę, ale już nie kupię biletu.

Podstawowa aplikacja PKP Intercity

Aplikacja jest przeznaczona dla użytkowników Androida oraz Apple. Po jej pobraniu mogę wybrać język: polski, angielski, niemiecki lub ukraiński. Dalej pojawiła się informacja, że kupiony bilet mogę wyświetlić również offline; następnie zaakceptowałam regulamin i spośród opcji "Zaloguj lub zarejestruj" oraz "Rozpocznij bez logowania" wybrałam tę drugą.

PKP Intercity ma tutaj tylko opcje podstawowe, wybór trasy na konkretny dzień i godzinę oraz maksymalną cenę, jaką chcę przeznaczyć na podróż. Do tego klasa 1 lub 2 oraz przewoźnik: EIP, EIC, IC, TLK. Mogę za to wybrać miejsce ze schematu pociągu. Jednak samego biletu nie kupię bez rejestracji.

Rejestracja na PKP Intercity

Przy rejestracji podałam e-mail, hasło do profilu oraz imię i nazwisko. Mogłam też zaznaczyć, czy chcę otrzymywać fakturę. Potem kliknęłam link wysłany na mój e-mail i profil był gotowy. Przy logowaniu wybrałam, jakiego będę używała PIN-u.

Jak działa PKP Intercity?

Załóżmy, że chcę dojechać z Gdańska Głównego do Krakowa Głównego. W PKP Intercity mogę wybrać stację pośrednią, czas, jakiego potrzebuję na przesiadkę, oraz czy jadę w jedną, czy w dwie strony.

Oprócz tego typ miejsca (z miejscem do leżenia lub wagonem sypialnym), przewoźnika (EIP, IC, EIC, TLK) oraz udogodnienie dodatkowe, których nie widywałam w innych aplikacjach: wagon z windą/platformą dla osób poruszających się na wózkach czy z oznaczeniami w alfabecie Braille'a. PKP Intercity wskaże też najtańsze i najszybsze połączenia.

Czytaj także: Rewolucja w PKP. Szykują system, który pokaże, gdzie będziesz siedzieć

W zakładce "Łowcy promo" można wyszukać bilety w atrakcyjnych cenach. W mWars da się zamówić wybrany posiłek z dostawą do miejsca, które się zajmuje. Kolejne kroki można podjąć, mając wykupiony bilet na pociąg z Warsem.

Dodatkowe udogodnienia to dostęp do Karty Intercity, Taniej z Bliskimi oraz czasopisma "W podróż". Profil zakupowy umożliwia zapisanie często wybieranej trasy. Inne opcje to: sprawdzenie historii podróży, określenie, czy chcę podawać PIN przy logowaniu i przed zakupem biletu oraz sprawdzenie, jaki ślad węglowy został wyemitowany podczas podróży pociągiem w porównaniu do takiej, która odbyłaby się samolotem lub samochodem.

Wyższe ceny w PKP

Od 11 stycznia w PKP będą obowiązywały wyższe ceny biletów, o czym pisaliśmy w innym artykule w INNPoland. Mają wzrosnąć "jedynie" o kilkanaście procent, ale to wciąż odczuwalna różnica, np. w przypadku Pendolino. Jadąc nim z Warszawy do Krakowa, zapłaci się o 200 zł więcej niż wcześniej (w drugiej klasie).

Czytaj także: https://innpoland.pl/174569,bilety-pkp-intercity-beda-drozsze