Posłowie poprawiają projekt Ministerstwa Finansów – wbrew rekomendacji resortu chcą podwyższenia kwoty wolnej od spadków i darowizn. Sejmowa komisja przegłosowała już korzystne dla podatników zmiany. O ile wzrosną limity?
Reklama.
Reklama.
Rosną limity kwot, jakie możemy przelewać najbliższym, których nie trzeba zgłaszać fiskusowi
Mimo że kwoty zwolnione od opodatkowania ze spadków i darowizn dopiero co podniesiono w 2022 roku, te ponownie mają się zmienić
Posłanki i posłowie – wbrew rekomendacją resortu finansów – przegłosowali projekt
Chodzi o to, by jeszcze bardziej urealnić stawki. Obecne – nawet te podwyższone – są zbyt skromne
Możemy przecierać oczy ze zdumienia, ale tym razem w Sejmie pojawiły się korzystne dla podatników zmiany. Mowa o podatku od spadków i darowizn, a właściwie limitówkwot, od których zgłoszenie do skarbówki jest koniecznie.
Posłanki i posłowie przegłosowali te zmiany wbrew resortowi finansów, który wydał negatywną rekomendację. W obawie, że pewna grupa podatników będzie powoływała się na wpływy z darowizn, by uniknąć wysokiegoopodatkowania.
Co się zmienia?
Posłowie zaproponowali zmiany i urealnienie kwot, które i tak zostały podniesione w 2022 roku. Zapis ten znalazł się w projekcie ustawy zakładającej m.in. spory wzrost kwoty wolnej od podatku od spadków lub darowizn.
Ustawa w czwartek 26 stycznia została w Sejmie uchwalona, głosami PiS. Jak podaje "Fakt", podatek może zmienić się jeszcze w tym roku.
Po zmianach w I grupie podatkowej kwota wolna wzrośnie do 36 120 zł od jednej osoby lub 108 360 zł od wielu osób w ciągu pięciu lat.
Z kolei w II grupie podatkowej limit wzrośnie do 27 090 zł od jednej osoby lub 81 270 zł od wielu osób w ciągu pięciu lat.
Za to w III grupie podatkowej kwota wolna od podatku ma wzrosnąć do 18 060 zł od jednej osoby lub 54 180 zł od wielu osób w ciągu pięciu lat.
W trakcie prac nad wyżej wymienionymi limitami, które przyjęto głosami PiS, głos zabrała Monika Derejko-Kotowska z MinisterstwaFinansów. Jej zdaniem, niektórzy podatnicy mogą próbować w ten sposób unikać opodatkowania swoich dochodów.
– W sytuacji, kiedy będzie dochodziło do sprawdzenia przez organy podatkowe źródeł pochodzenia dochodów podatnika podatku PIT, który nie zgłosił swoich przychodów do opodatkowania i któremu grozi sankcyjna 75-procentowa stawka podatku dochodowego, będzie się on powoływał na fikcyjne wysokie darowizny od osób obcych – przekonywała przedstawicielka resortu.
Bezskutecznie. Sejmowa komisja, większością głosów PiS, uchwaliła ustawę. Przeciwni byli też m.in. posłowie Koalicji Obywatelskiej, Lewicy oraz Polski2050.
Przypomnijmy, że obecnie opodatkowaniu nie podlega spadek lub darowizna o wartości nieprzekraczającej:
10 434 zł – gdy nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej: mąż, żona, zstępni (np. syn, córka, wnuki, prawnuki), wstępni (np. matka, ojciec, dziadkowie), rodzeństwo, pasierb, ojczym, macocha, teściowie, zięć, synowa;
7 878 zł – gdy nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej: zstępni rodzeństwa (np. siostrzeniec, bratanek), rodzeństwo rodziców (np. wuj, ciotka), zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa (np. mąż siostry), rodzeństwo małżonków (np. brat żony – szwagier), małżonkowie rodzeństwa małżonków (np. mąż siostry męża), małżonkowie innych zstępnych;
5 308 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej: wszyscy pozostali, w tym osoby niespokrewnione z obdarowanym
Polski (nie)Ład. Zamieszanie z podatkami
Wyższa kwota darowizn i spadków, których nie trzeba zgłaszać do skarbówki to rozwiązanie ułatwiające życie wielu podatników, jednak wcześniej rząd zaserwował nam podatkowąrewolucję. Niekorzystną to mało powiedziane.
Polski Ład, bo o nim mowa, musiał doczekać się kilkudziesięciu poprawek, ostatecznie został znowelizowany do wersji 2.0.
O tym, że Polski Ład to niższe podatki tyko na papierze informowaliśmy wcześniej w INNPoland. Jego druga wersja miała naprawić błędy pierwszej. W teorii zmniejsza stawkę pierwszego progu podatkowego do 12 proc. W praktyce? – To myk marketingowy – stwierdził doradca podatkowy.
– Nie pamiętam takiego roku podatkowego, w którym obowiązywały trzy, czy nawet cztery systemy – powiedział w rozmowie z INNPoland Andrzej Marczak, ekspert i doradca podatkowy KPMG.
– Najpierw wprowadzono Polski Ład, później powiedziano, by nie stosować Polskiego Ładu tylko przepisy z 2021 roku. A później, w ciągu roku, wprowadzono Polski Ład 2.0. Jeszcze później powiedziano, że część przepisów można zastosować wybiórczo, dlatego podatnicy mogą czuć się zagubieni – dodał.
Najważniejsze, na co zwrócił uwagę to fakt, który dziwnym trafem rząd raczej przemilcza. To kwestia niemożliwej do odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Tę ustalono na poziomie 9 procent. Co to oznacza? Jak tłumaczy Andrzej Marczak, do 12 proc. podstawy opodatkowania musimy doliczyć 9 proc. składki zdrowotnej, więc summa summarum jest to 21 proc. A w drugim progu ze składką zdrowotną robi się już 41 proc. (32 proc + 9 proc.).
– Tak to sprytnie jest ukryte, że nie bije po oczach. Bo 12 proc. ładnie wygląda, to niemalże raj podatkowy, bo teoretycznie do 120 tys. zł zarobków, czyli 10 tys. zł miesięcznie, płaci się taką stawkę – powiedział ekspert podatkowy.
– Później jednak, gdy się doliczy te 9 proc. składki zdrowotnej, to ludzie dziwią się, gdy patrzą na te swoje paski płacowe, że na rękę dostają tak mało. To właśnie przez to. Dlatego ta zmiana stawki podatkowej na 12 proc. to jest taki myk marketingowy – podsumował Marczak.