Pierwszy polski samochód elektryczny ma powstać w połowie 2025 r., ale póki co wiele osób żyje budową zakładu, w którym Izera powstanie. 6 lutego w Dobieszowicach odbyła się konferencja prasowa premiera Mateusza Morawieckiego. Otrzymał m.in. pytanie o fabrykę w Jaworznie, w której mają być produkowane polskie elektryki. Szef rządu powiedział, że nie jest właściwą osobą do udzielania informacji na temat postępu w budowie zakładu.
– Fabryka powstaje we współpracy z renomowanymi, międzynarodowymi dostawcami, producentami, którzy doskonale się na tym znają – zapewnił i polecił kontaktować się raczej z zarządem albo radą nadzorczą.
Wolę, żeby ten proces odbywał się w sposób bardzo rzetelny, bardzo dokładnie weryfikowane były poszczególne parametry planu biznesowego, niż żeby coś powstało pół roku szybciej, ale później trudniej będzie realizować cały projekt, cały program.
Czytaj także: Izera, polski elektryk. A jednak ktoś o niej pamięta, szanse na produkcję rosną
Prace nad polskim samochodem elektrycznym prowadzi polskie przedsiębiorstwo ElectroMobility Poland. Właśnie do niego zwrócił się serwis auto.dziennik.pl z pytaniem o postęp w budowie fabryki w Jaworznie. Okazało się, że na wybranej działce inwestycyjnej rozpoczęto już wycinkę drzewostanu oraz oczyszczanie terenu.
Prace te mają na celu przygotowanie gruntów (...) na potrzeby inwestycyjne celem aktywizacji gospodarczej regionu, a tym samym tworzenia nowych, atrakcyjnych miejsc pracy. Prace te realizowane są (...) z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych.
EMP we współpracy z chińskim partnerem technologicznym Geely (właściciel Volvo) pracują m.in. nad zmianą designu Izery: proporcjami, pojemnością bagażnika, przestronnością wnętrza czy wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i multimediów. Jeśli chodzi o samą fabrykę, przedsiębiorstwa koncentrują się na dostosowaniu przyszłego zakładu do wymogów postawionych przez platformę Izery.
Partnerem technologicznym do budowy polskiego auta elektrycznego będzie Geely. Izera powstanie więc na platformie chińskiej. Na tej drugiej będą powstawały też inne modele samochodów. Pisaliśmy o tym w innym artykule w INNPoland.
A jakie informacje techniczne opublikowano na temat auta? Dostarczana przez Geely platforma pozwoli stworzyć samochód o zasięgu 340–440 km, który rozpędzi się maksymalnie do 160 km/h. Jego zespół napędowy ma zapewnić moc 200 kW, czyli niecałe 270 koni mechanicznych. Izera rozpędzi się od zera do 100 km/h w ok. 6 s.