Osobiście pamiętam czasy, kiedy najtańszy hamburger i cheeseburger w McDonaldsie kosztowały odpowiednio 2 złote i 2,50 zł. W weekend otwarte do późna bary tej sieci sprzedawały dosłownie góry "czizów", które hurtowo kupowali ludzie idący na albo wracający z imprez.
Wiem, że potem cena cheesburgera podskoczyła do 4 złotych. I tak było to jedzenie wyjątkowo atrakcyjne cenowo, szczególnie dla studentów i rzesz młodych ludzi. Za 8 złotych można się było po prostu najeść. Tak było jeszcze w roku 2017.
McDonald's znowu podniósł ceny w Polsce. Jeszcze niedawno zwykły cheeseburger kosztował 6,50 zł, teraz cena podskoczyła do 6,90 zł. Jak pisze BusinessInsider.pl przez inflację klienci McDonald's rezygnują z zestawów i kupują tańsze kanapki. Firma przyznała to podczas rozmowy z inwestorami. Nic więc dziwnego, że ich ceny poszły w górę.
Wzrost cen w McDonald's świetnie widać na przykładzie popularnych sezonowych kanapek o nazwie "burger drwala". W tym sezonie jego cena wynosiła 24,90 zł, rok wcześniej było to 17,40 zł. Podwyżka była więc znacząca.
24,90 zł trzeba było zapłacić za wersję z kurczakiem. Z kolei burger Drwala z żurawiną był wyceniony na 26,40 zł. Najwięcej trzeba było zapłacić za podwójną kanapkę Drwala - 29,90 zł.
To podwyżki rzędu 40-50 proc., czyli jeszcze wyższe niż inflacja, która według najnowszego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wyniosła w październiku 17,9 proc. rdr. W mediach już pojawiły się głosy, że kanapka Drwala stała się nową "twarzą inflacji".
Jak wskazuje portal next.gazeta.pl, internauci zamienili znany Wskaźnik Big Maca na... Wskaźnik Drwala. Co to takiego? Dzięki wskaźnikowi dowiadujemy się, ile kanapek Drwala możemy kupić za płacę minimalną.
W poście na grupie Fastfoodawka użytkownicy przypominają, że w 2012 r. kanapka Drwala kosztowała 11,90 zł. Wówczas najniższa krajowa opiewała na 1111,86 zł netto. Można było za nią kupić 93 kultowe burgery.
Z kolei w 2022 r. płaca minimalna wynosi 2363,56 zł netto. Zatem przy cenie 24,90 zł możemy sobie pozwolić na 94 kanapki Drwali. Zaledwie o jedną więcej niż dekadę temu.
Dużo korzystniej prezentuje się Wskaźnik Drwala za 2021 r. Wówczas za płacę minimalną można było kupić 115 burgerów. Jednak były to czasy przed rekordową inflacją.
Wskaźnik Big Maca (ang. Big Mac Index), na którym wzorowali się nieformalni twórcy Wskaźnika Drwala, powstał w 1986 r. z inicjatywy "The Economist". I w odróżnieniu od polskiego odpowiednika jest brany na poważnie.
Jest to indykator siły nabywczej pieniądza, zazwyczaj w odniesieniu do dolara. Wybór nie był przypadkowy – Big Mac to standardowy i popularny produkt, dostępny niemal na całym świecie.
Obecenie Polska w Indeksie Big Maca znajduje się mniej więcej w połowie stawki. Big Mac jest najdroższy w Szwajcarii (6,71 dolara), najtańszy w Wenezueli (1,76 dolara). W Polsce kosztuje 3,59 dolara.
Czytaj także: https://innpoland.pl/187438,mcdonalds-sukces-burgera-drwala-na-czym-polega