Od sierpnia ruszają dotacje w programie "Moja Woda". To już trzecia edycja projekt Ministerstwa Klimatu i Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach programu za instalację zbiorników retencyjnych można uzyskać do 6 tys. złotych.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Celem programu jest podniesienie poziomu ochrony przed skutkami kryzysu klimatycznego. Dotacja dotyczy nieruchomości, które chcą podjąć się przedsięwzięcia montażu instalacji zbierającej wodę. W programie Nasza Woda 2023 można uzyskać dotację do 6 tys. złotych, ale nie więcej, niż 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych po 1 czerwca.
Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia" i "Po ludzku o ekonomii" możesz oglądać TUTAJ. A wkrótce jeszcze więcej świeżynek ze świata biznesu, finansów i technologii. Stay tuned!
Jak uzyskać dotację
Potrzebne jest wykonanie kilku kroków:
Kosztorys
Złożenie wniosku
Znalezienie wykonawcy
Podpisanie umowy i zaczęcie inwestycji
Realizacja inwestycji
Rozliczenie dotacji
Na początku trzeba oszacować koszty przeznaczone na przedsięwzięcie, ze szczególnym uwzględnieniem zakupu samego zbiornika na wody opadowe lub roztopowe. Do kosztów kwalifikowanych w programie "Moja Woda” zaliczamy: zakup, dostawę, montaż, budowę i uruchomienie instalacji.
Te muszą należeć do jednej z kategorii: zbierania wód opadowych i roztopowych z powierzchni nieprzepuszczalnych posesji; retencjonowania wód opadowych i roztopowych w zbiornikach (np. zbiorniki podziemne i naziemne, oczka wodne); do retencjonowania wód opadowych i roztopowych w gruncie; do retencjonowania wód opadowych i roztopowych na dachach; do wykorzystywania retencjonowanych wód opadowych i roztopowych. Minimalna, sumaryczna pojemność zbiornika/zbiorników objętych dofinansowaniem powinna wynosić 2 m3.
Składanie wniosku
Aby to zrobić, należy zarejestrować się lub zalogować na na portalu beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW) odpowiedzialnego za województwo, w którym będzie realizowana inwestycja. Listę poszczególnych Funduszy wraz z linkiem do portalu beneficjenta można znaleźć tutaj: https://mojawoda.info/wp-content/uploads/2020/07/WFOS%CC%81iGW-kontakty.docx.
Wniosek będzie do pobrania po zalogowaniu w formacie PDF. Wypełniony należy przesłać do WFOŚiGW za pomocą "Skrzynki podawczej – PDF" w portalu beneficjenta. Następnie należy złożyć wniosek w wersji papierowej w Biurze Podawczym WFOŚiGW albo za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) wraz z wymaganymi podpisami. Formularz wniosku będzie dostępny dopiero po zalogowaniu w portalu beneficjenta. Datą złożenia wniosku będzie chwila wpływu do Funduszu jego papierowej wersji.
Jeśli wniosek zawiera nieprawidłowości, WFOŚiGW może nas wezwać w celu skorygowania ich. Dodatkowo możemy złożyć prośbę o ponowne rozpatrzenie wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania informacji o braku pozytywnego rozpatrzenia wniosku. Mamy do tego prawo tylko raz w roku i musimy prośbę uzasadnić.
Pozostałe kroki
To, co interesuje WFOŚiGW, to czy będziemy sami instalować nasze przedsięwzięcie, czy zgłosimy montaż zewnętrznemu wykonawcy. Jego wybranie nie jest obowiązkowe dla uzyskania dotacji, ale jeśli chcemy skorzystać z usług odpowiednich fachowców, musimy to zaznaczyć na wniosku.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, otrzymamy odpowiednie pismo z informacją. Wszelkie sprawy związane ze wnioskiem WFOŚiGW rozpatruje korespondencją pisemną lub elektroniczną. Zobowiązanie WFOŚiGW do dofinansowania przedsięwzięcia powstaje w dniu przesłania informacji o zatwierdzeniu wniosku, jeżeli wnioskodawca potwierdzi fakt jej otrzymania. Data potwierdzenia przez wnioskodawcę faktu otrzymania informacji o przyznaniu dofinansowaniu jest datą zawarcia umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia.
Jeśli zaś chodzi o krok instalacji, warunek jest jeden: nie możemy jej ukończyć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Po zakończeniu instalacji musi ona służyć przez co najmniej 3 lata od daty jej zakończenia. W tym okresie musimy przetrzymywać pełną dokumentację dotyczącą projektu. Dotacja wymaga, aby wszelkie etapy montażu zostały udokumentowane fotograficznie.
W celu rozliczenia dotacji należy złożyć druk zapotrzebowania na wypłatę środków od WFOŚiGW, wraz z:
oryginałami faktur/rachunków i dowodami zapłaty (jeśli nie dokonano płatności gotówką),
kserokopią potwierdzenia odbioru końcowego lub oświadczenia o samodzielnym montażu,
kserokopią umowy z wykonawcą (jeśli zawarta) oraz
dokumentację fotograficzną z poszczególnych etapów realizacji, za które otrzymano dotację z programu "Moja Woda".
Należy to zrobić w terminie do 10 miesięcy od otrzymania pozytywnej decyzji o przyznaniu dofinansowania.W przeciwnym razie WFOŚiGW może zerwać umowę.
Po pozytywnym rozliczeniu dotacji na podstawie wymienionych dokumentów środki zostaną wypłacone na rachunek bankowy wskazany przez beneficjenta we wniosku o udzielenie dofinansowania, w terminie do 12 miesięcy od otrzymania pozytywnej decyzji.
"Uruchamiając trzecią edycję "Mojej Wody", reagujemy na społeczne zapotrzebowanie, a zarazem konsekwentnie realizujemy strategiczny cel, jakim jest minimalizowanie skutków suszy w Polsce i racjonalne wykorzystywanie skarbu natury, za który śmiało możemy uważać wodę– informuje wiceprezes NFOŚiGW, Paweł Mirkowski.