Hala koncertowa Sphere to ogromna sferyczna konstrukcja, która powstała w stolicy hazardu w Stanach Zjednoczonych. Pokrywa ją dach zbudowany w kształcie kuli pokrytej milionami specjalnie zaprojektowanych diod.
Największa hala koncertowa na świecie Sphere - co to jest
Hala koncertowa Sphere była budowana przez bardzo długi czas. To zrozumiałe z racji na skalę przedsięwzięcia, które rozpoczęło się od fazy projektu. Na jego pomysł wpadł James Dolan, członek Spółka ta należy do rodziny, która zarządza m.in. Madison Square Garden. Dolanowie są też założycielami telewizji HBO oraz właścicielami drużyn New York Knicks z NBA, czy New York Rangers z NHL.
To z jego inicjatywy na budowę obiektu wydano aż 2,3 miliarda dolarów, czyli w przeliczeniu na naszą walutę około 10 miliardów złotych. Hala Sphere, zgodnie z założeniem, spełnia dwie role. Jest to nie tylko hala, na której największe gwiazdy świata będą występowały przed wielotysięczną publicznością. To również miejsce, które umożliwia projekcje specjalnych pokazów audiowizualnych.
Łączna powierzchnia zewnętrzna Sphere to aż 54 tysiące metrów kwadratowych. Dodatkowo kopuła hali wyposażona jest w 164 tysiące głośników. Amerykańska telewizja CNN zwraca uwagę, że obiektu nie sposób nie zauważyć, ponieważ ze względu na swoje gabaryty jest widoczny z kilkunastu kilometrów.
The Sphere - kiedy było otwarcie?
Hala Sphere zlokalizowana jest w sercu Las Vegas.
Po raz pierwszy rozbłysła 4 lipca 2023 roku, czyli na Święto Niepodległości USA. Z kolei pierwszy koncert inaugurujący już oficjalnie komercyjne funkcjonowanie obiektu miał miejsce w piątek 29 września 2023 roku. Wtedy na scenie w Sphere pojawił się legendarny zespół U2 z Bono na czele.
Kopuła Sphere - największy ekran reklamowy na świecie
Kopuła monstrualnej hali koncertowej Sphere w Las Vegas będzie pełniła rolę ogromnego telebimu reklamowego wiecznego z odległości kilku kilometrów. Będą nie niej wyświetlane nie tylko zapowiedzi zbliżających się wydarzeń kulturalnych i koncertów, ale też spoty reklamowe i promocyjne największych marek na świecie. Dodatkowo na kupule będą wyświetlane prezentacje edukacyjne oraz inspirujące animacje.
The Sphere w USA - wyposażenie i najważniejsze informacje
Hala koncertowa The Sphere ma 112 metrów wysokości i aż 157 metrów szerokości. Oprócz zewnętrznej kopuły, wyposażonej w 1,2 miliona niezależnych diod, wewnętrzna część pokrycia, to ogromny ekran LED o rozdzielczości 16K o powierzchni aż 15 tys. metrów kwadratowych. Hala może pomieścić 20 tysięcy osób na miejscach stojących i do 17,6 tys. na miejscach siedzących. Pierwsze dwie z dziewięciu kondygnacji wewnątrz kuli zostały zaadaptowane na 23 luksusowe apartamenty.
Budowa obiektu zajęła inżynierom 5 lat. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w 2021 roku, ale pandemia koronawirusa zmusiła budowlańców do wstrzymania prac. Halą zarządza należąca do rodziny Dolanów spółka Sphere Entertainment, której akcje po koncercie U2 poszybowały w górę aż o 104 proc.
Ile kosztuje reklama na The Sphere w USA?
Z pewnością najbardziej dochodowym przedsięwzięciem rodziny Dolanów będzie czerpanie zysku z kampanii reklamowych prezentowanych na dachu The Sphere. W sieci pojawiły się orientacyjne ceny, jakie będą obowiązywały reklamodawców za emisje spotów na kopule w Las Vegas.
Najtańsza opcja to wykupienie jednodniowej kampanii za kwotę bagatela 450 tysięcy dolarów. Nieco bardziej opłacalna jest opcja emisji spotu przez tydzień, w takim przypadku reklamodawca musi się liczyć z wydatkiem rzędu 650 tysięcy dolarów. Na korzyść obu rozwiązań przemawia fakt, że każdy klient, niezależnie od wybranej opcji, ma zagwarantowaną usługę produkcji spotu zgodnie ze swoimi wymaganiami przez zespół kreatywny The Sphere.
Regularnie aż do końca listopada 2023 roku wewnątrz Sphere będą odbywały się koncerty grupy U2. Ceny najtańszych biletów do strefy najbardziej oddalonej od sceny, na której wystąpi Bono, zaczynają się od 2350 złotych za sztukę. Chcąc stanąć najbliżej sceny w The Sphere należy liczyć się z wydatkiem rzędu minimum 6 tysięcy złotych za jeden bilet.