Osoby, którym wygasała ważność Profilu Zaufanego, musiały tego dokonać do 31 października. Niestety nie wszyscy mogli w ogóle się tego podjąć. Prawdopodobnie z powodu zbyt dużej liczby zainteresowanych, usługa padła.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Możliwe, że po razkolejny serwery państwowe nie wytrzymały napływu użytkowników. Problemy pojawiły się w ostatniej chwili, na kilka godzin przed upływem terminu na przedłużenie ważności Profilu Zaufanego. Co mogą zrobić Polacy, którym przez to nie udało się zdążyć?
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia" i "Po ludzku o ekonomii" możesz oglądać TUTAJ.
Profil Zaufany ma ważność przez 3 lata. Podczas pandemii był on automatycznie przedłużany dla każdego obywatela. Pozwalało to załatwiać sprawy urzędowe i inne bez wychodzenia z domu. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musimy teraz samodzielnie dokonywać przedłużenia ważności PZ.
Jeśli nie zdążyliśmy tego zrobić, np. przez brak dostępu do usługi umożliwiającej tą czynność, to nie ma tragedii. Wystarczy złożyć wniosek o nowy Profil Zaufany, co jest możliwe również do wykonania online.
Jak złożyć wniosek o Profil Zaufany
Niezbędne będzie spełnienie wszystkich formalności, takich samych jak przy zakładaniu PZ po raz pierwszy - czyli posiadane konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
W przypadku zakładania ponownie konta przez bank:
Zaloguj się na swoje konto bankowe.
Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
W przypadku zakładania ponownie konta przez kwalifikowany podpis elektroniczny:
Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
Uruchom aplikację PZ Signer.
Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
W nowym oknie wprowadź PIN.
Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
Usługa jest bezpłatna i PZ powinniśmy uzyskać od ręki. Jego ważność będzie wynosić 3 lata.
Możemy też założyć nowy Profil Zaufany przez wniosek w punkcie potwierdzającym:
Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie potwierdzić profil zaufany.
Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się na stronie profilu zaufanego i ponownie złóż wniosek.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Zmiany w kontach bankowych
Istotna zmiana dotyczy właścicieli Profili Zaufanych, które są powiązane z ich kontem bankowym. Jeśli wcześniej korzystałeś z PZ w bankowości elektronicznej, to powinieneś wiedzieć, że po przedłużeniu ważności tego profilu zaszły pewne zmiany. Jedną z najważniejszych jest to, że wcześniej powiązane z nim konto bankowe teraz jest od niego oddzielone.
Od teraz, aby zalogować się do profilu zaufanego, nie potrzebujesz już numeru konta bankowego. Wystarczy, że użyjesz swojej nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Co więcej, metoda autoryzacji logowania również uległa zmianie. Teraz możesz wybrać pomiędzy SMS-em z kodem lub powiadomieniem push w aplikacji mObywatel, jeśli wcześniej korzystałeś z tej funkcji.