INNPoland_avatar

Do tej pory nikt inny nie ukończył tej gry. Niezwykły wyczyn 13-latka

Sebastian Luc-Lepianka

03 stycznia 2024, 14:26 · 2 minuty czytania
Gra, która w tym roku kończy 40 lat, została w końcu pokonana przez człowieka. W potencjalnie nieskończonej rozgrywce 13-letni Blue Scuti dotarł do etapu, który oficjalnie uznaje się za koniec gry.


Do tej pory nikt inny nie ukończył tej gry. Niezwykły wyczyn 13-latka

Sebastian Luc-Lepianka
03 stycznia 2024, 14:26 • 1 minuta czytania
Gra, która w tym roku kończy 40 lat, została w końcu pokonana przez człowieka. W potencjalnie nieskończonej rozgrywce 13-letni Blue Scuti dotarł do etapu, który oficjalnie uznaje się za koniec gry.
Nastolatek pobił światowy rekord. Fot. CTWC/YouTube
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Blue Scuti, czyli Willis Gibson z USA stał się pierwszą udokumentowaną osobą, która podołała kultowej grze w jej wydaniu na konsolę NES z 1989 roku. To było pierwsze konsolowe wydanie łamigłówki przez Nintendo i olbrzymi komercyjny sukces, ta wersja używana jest w oficjalnych mistrzostwach świata w klasycznego Tetrisa (Classic Tetris World Championship, CTWC).


Wyczyn Blue Scutiego

Rekord świata nastolatek ustanowił 26 grudnia 2023 roku. Dotarł do 157 poziomu rozgrywki, zaprojektowanej tak, aby trwać bez końca. Na tym etapie jednak przeciąża pamięć konsoli NES i zawiesza grę. Wydarzenie udokumentowała CTWC, zaznaczając w relacji, że do tej pory tego wyczynu dokonało tylko AI, specjalnie wytrenowane do grania w Tetrisa. Scuti, debiutując w turnieju w 2023 roku, trafił na podium z 3 miejscem.

CTWC przeprowadziło ze Scutim wywiad o jego historycznym wyczynie. Inspiracją dla nastolatka była próba pobicia rekordu przez innego gracza, Fractal (mistrz świata 2023 w CTWC). Dotarł on do 139 etapu. 

W przeciwieństwie do rozgrywek turniejowych, podjęcie się takiego wyczynu wymaga większej wytrzymałości i koncentracji przez blisko godzinę. Największym wyzwaniem dla Scutiego było pierwsze 20 minut gry, gdy walczył z nerwami, a jeden błąd mógł kosztować go całą próbę. Problemem były też poziomy Charcoral i 146, z powodu kiepskiej widoczności klocków na telewizorze.

– Jeśli ktoś pobije mi mój rekord, to go odbiorę – zapowiedział rekordzista. 

40 lat Tetrisa

Alexey Pajitnov, sowiecki programista, opracował grę w 1984, probująć odtworzyć ulubioną łamigłówkę z dzieciństwa. Sam tytuł (w oryginale "Тетрис") jest połączeniem słów tetra (cztery) i tenis, ulubionego sportu autora. 

Tetra w tytule odnosi się do tetronomino, jak nazywa się geometryczny kształt, złożony z czterech połączonych ze sobą kostek. Pierwotnie Alexey chciał zawrzeć 12 kształtów pentonomino (czyli 5 kostek) w rozgrywce, ale uznał to za zbyt skomplikowane i ograniczył do 7 znanych dzisiaj wszystkim klocków.

AI, które pokonało Tetrisa

Sztuczną inteligencję, która wycisnęła z Tetrisa ostatnie kostki, opracował w 2022 roku Greg Cannon. Nazwana StackRabbit AI dotarła na emulatorze konsoli NES jeszcze wyżej, nieprzejęta błędami i usterkami w grze. Twórcy gry nie przewidzieli, że ludzie będą grać powyżej pewnego etapu, dlatego pojawiają się dziwne, nieprzewidziane palety kolorów (stąd fanowskie nazwy etapów jak Charcoral, Neon Night czy Watermelon) i inne usterki.

Podobny algorytm opracował australijski programista o pseudonimie Code Bullet w 2020 roku, programując przy tym własną wersję gry. Na INNPoland opisywaliśmy jego inny projekt, gdzie AI generowało odcinki Ricka i Mortiego.

Czytaj także: https://innpoland.pl/197866,ai-tworzy-odcinki-ricka-i-morty-ego-niecodzienny-pomysl-programisty