Rośnie popyt na usługi taksówkarzy w Polsce, których nie dość, że brakuje na rynku to wciąż ubywa. Eksperci wskazują, że branża przechodzi głęboką transformację, ale niekorzystną dla klientów.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Rok 2024 będzie trudny dla pasażerów usług przewozowych. Branża wyraźnie obrała kurs w inną stronę, z czym będzie wiązało się podniesienie taryfy. Z Polski znikają firmy taksówkarskie, a ci, co zostają na rynku, będą dyktować ceny.
Sytuacja branży przewozowej w Polsce
Problem uwidaczniają dane wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet. W Polsce w 2023 roku o 30 proc. wzrosło zawieszenie jednoosobowych działalności gospodarczych kierowców taksówek.
Zniknęło około 850 firm taxi, co przekłada się na średnio 2 biznesy dziennie. Do tego statystyki pokazują zawieszenie 3,3 tys. firm, co z kolei jest wzrostem o 40 proc. W ubiegłym roku zarejestrowano 3261 nowych działalności przewozowych.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
"Rzeczpospolita", która pierwsza podała te dane, wskazuje, że w naszym kraju możliwy będzie spadek działalności taksówkarzy poniżej 50 tys. już jesienią 2024 roku. Braki kierowców wykazują zarówno tradycyjne firmy oraz platformy świadczące usługi przewozowe jak Uber czy Bolt.
O zanikaniu kierowców taksówek informowaliśmy na INNPoland. Zjawisko nie jest jednak całkiem nowe: od 2019 r. zniknęła co trzynasta firma taxi, a trend przyspieszyła pandemia. Taksówkarze nie rezygnowali jednak całkowicie z przewozu osób, a przechodzili do firm, w których pośrednikiem między nimi a pasażerami jest platforma.
Transformacja branży taksówkarskiej
"Rzeczpospolita" rozmawiała z dyrektorem generalnym Ubera na Europę Środkowo-Wschodnią, Marcinem Moczyrogiem, o wyzwaniach, z którymi mierzy się rynek przewozowy.
Podstawowym problemem stają się nowe regulacje - czyli zmiany zarządzające, że kierowcą "na aplikację" musi być osoba zweryfikowana, udokumentowana i z klasyfikacjami. Jak łatwo sobie wyobrazić, spłoszyło to wielu chętnych, którzy korzystali swobodnie ze starej formy zarabiania jaki tzw. "gig workerzy".
Analitycy DnB alarmują, że odsetek osób, które prężnie działają w badanej branży i są zadowolone ze swojej sytuacji finansowej, jest praktycznie zerowy, bowiem wynosi zaledwie 0,05 proc.
Wedle danych dziennika liczba kierowców korzystająca z aplikacji Uber spadła o ponad 10 proc., w pół roku w porównaniu z czerwcem 2023 roku. Zdaniem ekspertów z branży wskazuje to kierunek zmian, który czeka klientów w 2024 roku. I może być za to dobrym rokiem dla kierowców.
Z punktu widzenia takich firm - rosną również koszty utrzymania pracownika. W związku ze zmianami, pracodawcy będą musiały zaproponować kierowcom niższe stawki, żeby wyrównać koszty utrzymania pracowników. A jeśli wynagrodzenie przestanie się opłacać, ci uciekną do innych zajęć.
Kierowcy będą rozchwytywani
– Nie boję się powiedzieć, że rok 2024 będzie rokiem kierowców. Po pierwsze dlatego, że wszystkie platformy będą się starały ich pozyskać, a będzie to trudniejsze ze względu na nowe wymogi, jak m.in. konieczność wymiany prawa jazdy na wydane w Polsce. Po drugie dlatego, że ta sytuacja odbije się na zarobkach kierowców – będą zarabiać więcej – wylicza dla "Rp" Marcin Moczyróg.
Zmniejszenie liczby kierowców ciągnie za sobą logiczne konsekwencje w korzystaniu z takich aplikacji usługowych. Przy dużym zapotrzebowaniu i małej liczby kierowców, będziemy dłużej oczekiwać na dostępność samochodu, ciężej będzie złapać usługi z dala od dużych węzłów komunikacyjnych oraz - naturalnie - wzrosną ceny.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Ile zarabiają dostawcy jedzenia?
Możliwym kierunkiem do zmiany zawodu dla kierowców, wykorzystując ich nabyte umiejętności, może być inna gałąź usług przez aplikację - dostawczych. O tym jakie są realia i zarobki w tej branży pisaliśmy w reportażu na INNPoland.