Wraz z nowym rokiem dla kierowców na stacjach paliw pojawia się E10, a w życie wszedł szereg nowych przepisów. Jednym z nich są obowiązki związane z rejestracją używanych samochodów. Takie auta trzeba rejestrować w określonym terminie, odmiennym dla osoby prywatnej i właściciela komisu.
Osoba prywatna otrzymuje 30 dni na rejestrację samochodu używanego od dnia nabycia pojazdu. Jeśli prowadzisz zawodowo komis samochodów używanych, termin ten wzrasta do 90 dni. W przypadku pojazdów sprowadzanych z zagranicy limit liczy się od dnia dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego spoza Unii Europejskiej lub sprowadzenia pojazdu do Polski z innego państwa członkowskiego UE.
Za uchylenie się od obowiązku zarejestrowania pojazdu używanego grozi 500 złotych kary. Jeśli osoba prywatna zwleka do 180 dni, stawka rośnie do 1000 złotych. Handlarze używanych aut zapłacą więcej za spóźnienia - od 1000 złotych kary za przekroczenie limitu 90 dni, a za jego dwukrotność 2000 złotych.
Zmianom nie ulega obowiązek zgłoszenia sprzedaży samochodu. Limit na to wynosi 30 dni, a przekroczenie go może kosztować 250 złotych kary.
Składając wniosek o rejestrację samochodu używanego (wniosek do pobrania ze strony urzędu lub wypełnienia na miejscu) musicie jeszcze przygotować następujące dokumenty:
Wniosek o rejestrację samochodu powinieneś złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla twojego miejsca zamieszkania, czyli w:
Unijny projekt przepisów dotyczących samochodów używanych budzi kontrowersje wśród państw członkowskich. Nowelizacja ma dotyczyć recyklingu pojazdów, ale jednocześnie niejasne elementy w przepisach teoretycznie wyślą twój samochód na złom, jeśli zużyje się… jedna część. Więcej o tym pisaliśmy na INNPoland.