Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Osoby, które zakładały go albo przedłużyły w 2021 roku, muszą mieć na uwadze, że w 2024 roku może im wygasnąć jego ważność. Serwis dla obywatela gov.pl przypomina, jak to zrobić zdalnie.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Jak podaje gov.pl, z profilu zaufanego korzysta już 14 milionów Polaków. Odnawiamy jego ważność co 3 lata, od 2011 roku, kiedy został wprowadzony. W każdej chwili możemy przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata, przy czym możemy przedłużyć jego ważność zdalnie przez usługę ePUAP.
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?
Ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w “Szczegóły profilu” i wybierz "Przedłuż ważność lub zmień dane".
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.
Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce "Szczegóły profilu" wybierz "Zmień dostawcę tożsamości" na bank.
Jeśli nie pamiętasz swojego loginu, wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij w odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail - wpisz ten podany podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij "Przypomnij", aby otrzymać wiadomość z loginem.
W przypadku zgubienia hasła postępujemy analogicznie - kliknij w odnośnik "Nie pamiętam hasła", który znajduje się pod polem do pisania hasła. Tutaj podajemy nazwę użytkownika i PESEL, po czym klikamy "Zmień hasło" i otrzymamy e-mail z linkiem do zmiany hasła. Klikamy w niego, wpisujemy nowe hasło i naciskamy "Zapisz". Na numer telefony, podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym, do wpisania w wyświetlone pole. Potem klikamy "Ustaw nowe hasło".
Jak założyć profil zaufany?
Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl i kliknij na pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu.
Profil zaufany możemy uzyskać na cztery sposoby
Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku –potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą lub po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jak wysłać PIT?
Do obliczania podatku PIT możemy skorzystać z programów Ministerstwa Finansów, wyręczających nas w tym. Jak działają, sprawdzamy na INNPoland.