INNPoland_avatar

Polacy uzależnieni od czterech kółek. To miłość czy konieczność?

Konrad Bagiński

20 marca 2024, 19:25 · 3 minuty czytania
Polacy częściej od innych Europejczyków jeżdżą do pracy samochodem. Częściej też wyjeżdżają nim na wakacje. Czy to znaczy, że jesteśmy uzależnieni od samochodów? W pewnym sensie tak, aczkolwiek nie z własnej winy. Mamy po prostu słabo rozwinięty transport publiczny.


Polacy uzależnieni od czterech kółek. To miłość czy konieczność?

Konrad Bagiński
20 marca 2024, 19:25 • 1 minuta czytania
Polacy częściej od innych Europejczyków jeżdżą do pracy samochodem. Częściej też wyjeżdżają nim na wakacje. Czy to znaczy, że jesteśmy uzależnieni od samochodów? W pewnym sensie tak, aczkolwiek nie z własnej winy. Mamy po prostu słabo rozwinięty transport publiczny.
Polacy bez samochodów nie wyobrażają sobie życia Fot: Wojciech Strozyk/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Tak wynika z niepublikowanego jeszcze raportu "Przyszłość polskiej motoryzacji" firmy doradczej Arthur D. Little, do którego dotarła "Rzeczpospolita". Dziennik pisze, że w UE transport zbiorowy rośnie w siłę, ale w Polsce stawiamy na własne auta.


"Przeszło jedna piąta badanych w Polsce uważa, że za dziesięć lat samochody staną się ważniejsze niż obecnie, a tylko 15 proc. jest przeciwnego zdania. To niemal odwrotne proporcje niż ankietowanych mieszkańców pozostałych 24 państw Europy" – czytamy w Rzeczpospolitej.

Jak często korzystamy z samochodów?

W dojazdach do pracy wybieramy samochód częściej niż większość Europejczyków, chociaż mamy do pokonania średnio o niemal jedną trzecią krótszą trasę. Polskie auto przejeżdża średnio 15 tys. km rocznie. To o 17 proc. więcej niż w innych krajach Europy.

Według autorów raportu Polacy uzależnili się od swoich samochodów i korzystają z nich przy każdej okazji, bo transport publiczny nie stanowi realnej alternatywy. Efekt jest taki, że zaledwie niecały 1 proc. polskich posiadaczy aut planuje z nich w przyszłości zrezygnować.

W Europie ten odsetek jest dwukrotnie większy. Jak pisze "Rz" w dużych miastach transport publiczny się rozwija, idąc w ślady zachodniej Europy.

Problem z transportem zaczyna się tuż za rogatkami dużych miast. Sytuacji nie poprawia masowa ucieczka ludzi na przedmieścia. Owszem, ceny nieruchomości są niższe, ale za to trzeba stamtąd jakoś dojechać do pracy i szkoły, a później wrócić.

Polacy łatwo nie zrezygnują z aut

Uwielbienie od 4 kółek połączone z formą uzależnienia od nich było jedną z przyczyn odwołania przez nowy rząd przepisów uchwalonych za czasów Morawieckiego.

Szefowa resortu funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała w rozmowie z dziennikarzami, że Polska będzie starała się o wykreślenie z Krajowego Planu Odbudowy kamienia milowego, który zakłada wprowadzenie podatku od samochodów spalinowych.

Pierwsze rozmowy na ten temat na forum unijnym mają ruszyć już w przyszłym tygodniu. Ministra ma także omawiać inne kwestie zawarte w kamieniach milowych, które jej resort poddaje obecnie rewizji.

Rząd Mateusza Morawieckiego podpisał 25 listopada 2022 roku tzw. kamienie milowe, zobowiązując się do wprowadzenia jednorazowej opłaty od aut spalinowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Decyzja ta, mająca głównie na celu poprawę stanu ekologii nie wywołała wówczas szerokiej dyskusji, gdyż rząd Zjednoczonej Prawicy nie poinformował o niej oficjalnie obywateli.

Podatek ten miał zniechęcać do dalszej eksploatacji pojazdów o napędzie spalinowym poprzez uczynienie ich użytkowania jak najmniej opłacalnym. Aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na konieczność przeprowadzenia transformacji energetycznej.

– Dlaczego znowu mamy poświęcać zdrowie naszych dzieci, by obywatele mogli tanio jeździć starymi dieslami – pytają retorycznie w mediach społecznościowych przedstawiciele Warszawskiego Alarmu Smogowego.

Pomimo cofnięcia decyzji rządu PiS, opisywany podatek najpewniej i tak wejdzie w życie, jednak w dużo późniejszym terminie. Wstępne założenia wskazują, że stanie się to nie wcześniej niż w 2026 roku.