INNPoland_avatar

McDonald's walczył o prawo do Big Maca i… przegrał. Zawinił drób

Sebastian Luc-Lepianka

06 czerwca 2024, 13:47 · 3 minuty czytania
McDonald’s przegrał z irlandzką siecią Supermac’s o prawa do znaku towarowego Big Mac na terenie Unii Europejskiej. Amerykański gigant fast food traci w ten sposób wyłączność na znak Big Mac dla niektórych produktów.


McDonald's walczył o prawo do Big Maca i… przegrał. Zawinił drób

Sebastian Luc-Lepianka
06 czerwca 2024, 13:47 • 1 minuta czytania
McDonald’s przegrał z irlandzką siecią Supermac’s o prawa do znaku towarowego Big Mac na terenie Unii Europejskiej. Amerykański gigant fast food traci w ten sposób wyłączność na znak Big Mac dla niektórych produktów.
McDonald's stracił ochronę znaku towarowego Big Mac do określonych produktów w UE. Fot. Richard B. Levine/Photoshot/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Wydawałoby się, że nazwy McDonald’s i Big Mac są praktycznie tożsame ze sobą i nierozerwalne. A jednak gastronomiczny kolos przegrał na terenie Europy z irlandzkim fast foodem Supermac’s.


Wyspiarska sieć złożyła w 2017 roku wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia prawa do znaku Big Mac w odniesieniu do innych towarów i usług, a teraz może posmakować zwycięstwa.

Prawa do znaku towarowego Big Mac

Jak do tego doszło? W środę 5 czerwca Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej opublikował komunikat prasowy. Sąd uznał, że McDonald’s nie udowodniło, że przez 5 lat nieprzerwanie używało tego znaku towarowego na terenie Wspólnoty. I oczy was nie mylą, klasyczna kanapka Big Mac nadal jest dostępna w fast foodzie (co się zapewne nie zmieni do końca świata), ale amerykanie stracili prawa do ochrony tej nazwy w kanapkach o innym składzie i nie tylko. Więc mamy szansę ją w przyszłości ujrzeć na produktach innych firm i przedsiębiorców.

Chodzi m.in. o dania przygotowywane z mięsa i wyrobów drobiowych, co dotyczy także kanapek, jeśli zawierają kurczaka. Nazwa nie jest już chroniona także przy usługach związanych z prowadzeniem restauracji, czy innych obiektów gastronomicznych oraz przy usługach podwykonawczych dla nich. Big Mac może pojawić się w posiłkach przygotowywanych na wynos i… w napojach.

Na klasyczny burger Big Mac składają się w bułce z sezamem dwa plastry mięsa wołowego, ser cheddar topiony, ogórki, suszona cebula i krojona sałata, a do tego sekretny, markowy sos.

Swój znak towarowy McDonald's zastrzegli w 1996 roku. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w 2017 przyznał częściowo rację wnioskowi Supermac's i McDonald's cieszyło się ochroną ww. produktów, ale TSUE uznał decyzję za nieważną, bo amerykańska sieć fast food nie wykazała, że przez pięć lat produkowała kanapki Big Mac zawierające wyroby drobiowe. Trybunał uznał dowody uwzględnione przez EUIPO za niewystarczające.

Dowody przedstawione przez sieć McDonald’s nie wykazały w żaden sposób znaczenia używania znaku towarowego dla tych towarów, a w szczególności w odniesieniu do wielkości sprzedaży, okresu, w którym używanie znaku miało miejsce, i częstotliwości jego używaniaTrybunał Sprawiedliwości Unii EuropejskiejKOMUNIKAT PRASOWY nr 92/24

Nowa oferta McDonald's

Prezes McDonald's, Chris Kempczinski, podczas niedawnej prezentacji wyników korporacji za pierwszy kwartał 2024 roku, zauważył, że konsumenci coraz uważniej przyglądają się każdemu wydanemu dolarowi, gdyż wyższe ceny stają się stałym elementem ich codziennych zakupów.

W odpowiedzi na te wnioski firma wprowadził czasową ofertę "zestawu za 5 dolarów" – konceptu, który wcześniej już się sprawdził jako skuteczny sposób na przyciągnięcie klientów, dla których cena jest kluczowym czynnikiem przy wyborze posiłków.

"Supertani posiłek" ma składać się z czterech elementów: kanapki (do wyboru McChicken lub McDouble), czterech kawałków kurczaka McNuggets, frytek oraz napoju. Oferta obowiązywać będzie jednak wyłącznie w USA i tylko przez miesiąc. Zacznie się 25 czerwca. Nie wiadomo, czy pojawi się w Polsce.

Do 9 czerwca w naszym kraju klienci mogą skorzystać z kawy za 6 zł. Z kolei od 4 marca br. dostępna jest oferta Super Combo, gdzie za 19 zł możemy skomponować zestaw dwa małe burgery + średnie frytki + średni napój, dobierając produkty z określonej listy. Sieć fast food przypomina, że w przypadku restauracji franczyzowej wskazana cena jest ceną sugerowaną, ale zawsze powinna być niższa, niż elementy zestawu nabyte oddzielnie.

Czytaj także: https://innpoland.pl/206171,supertani-zestaw-w-mcdonald-s-magnesem-dla-klientow-kiedy-bedzie-w-polsce