logo
Czego szukają rekruterzy w 2024 roku? Fot. Piotr Kamionka/Reporter/East News
Reklama.

Zdaniem ekspertów z Preply, platformy edukacyjnej, coraz ważniejsze są kompetencje miękkie, ze szczególnym naciskiem na otwarte sposoby myślenia i interakcję z innymi. Dotyczy to szczególnie środowisk wielokulturowych w dużych, międzynarodowych korporacjach, ale nie tylko. Takie umiejętności są cenione przez firmy, bo pozwala im szybciej reagować na zmiany rynkowe, których w ostatnich latach nie brakuje.

Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.

Na co zwracają uwagę rekruterzy w 2024 roku?

Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego "Future of Jobs 2023", wraz z rozwojem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), pracodawcy na całym świecie kładą na umiejętności miękkie większy nacisk niż jeszcze kilka lat temu. Obecność takich kompetencji u pracowników pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe.

Sonda

Jak bardzo stresują Cię rozmowy kwalifikacyjne?

401 odpowiedzi

– Umiejętności miękkie to cechy, które pozwalają pracować zarówno samodzielnie, jak i w zespole, dopasowując swoje osobowości i style pracy, by osiągać możliwie najlepsze wyniki. W przeciwieństwie do kompetencji twardych, które odnoszą się do wiedzy technicznej, umiejętności miękkich nie da się jednoznacznie zmierzyć. Rekruterzy mają jednak swoje sposoby na sprawdzenie, czy kandydaci nimi dysponują – wyjaśnia Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.

Specjaliści z Preply przygotowali listę umiejętności miękkich, które aktualnie liczą się najbardziej w procesie rekrutacyjnym w firmach na całym świecie. Okazuje się, że rośnie znaczenie umiejętności komunikacji, zdolności adaptacji oraz otwartości na różne sposoby myślenia. Co więcej, podobny trend można zauważyć w Polsce. Z posiadaniem biegłości w wybranym języku obcym powinny w parze iść kompetencje kulturowe.

– Dzisiaj idealny pracownik wie, jak się właściwie komunikować w danym środowisku, na co zwrócić uwagę podczas spotkania biznesowego z przedstawicielami innych narodowości i co może zostać odebrane jako faux-pas, a także prawidłowo odczytuje komunikaty niewerbalne – zauważa Sylvia Johnson.

Świadomość kulturowa nie dotyczy jednak wyłącznie środowisk międzynarodowych. Towarzyszą jej uniwersalne atrybuty, zyskujące przychylność pracodawców: słuchanie innych, chęć zdobywania wiedzy i dyskusji, szacunek do osób na różnych stanowiskach czy w różnych działach przedsiębiorstwa. Jak przekonuje Preply, to pomaga znaleźć zatrudnienie w każdym zawodzie.

Tymczasem, jak wynika z tegorocznego badania "Mobilność zawodowa Polaków w 2024 roku" przeprowadzonego przez Pracuj.pl, niemal co piąty Polak rozglądający się za nową pracą, robi to z powodu złej atmosfery panującej w firmie, w której jest obecnie zatrudniony.

Pozytywne nastawienie a sukces zawodowy

Eksperci zwracają także uwagę na rolę takich kompetencji jak: zdolność adaptacji do zmian (w tym umiejętność łagodzenia stresu w sobie i innych), umiejętność pracy zespołowej, szeroko pojęty profesjonalizm, a także kompetencje przywódcze i odpowiedzialność.

Równie ważne jest pozytywne nastawienie – zarówno do wyzwań w pracy, jak i samego zespołu, klientów czy partnerów biznesowych. Jak wynika z badań opublikowanych w Human Resource Management International Digest w 2011 roku, pozytywne nastawienie obniża stres i może się przyczynić do sukcesu zawodowego

Na liście Preply nie zabrakło też umiejętności, która według raportu "Future of Jobs 2023" w najbliższych latach powinna być drugą co do ważności kompetencją do zdobycia w trakcie podnoszenia kwalifikacji (zaraz po myśleniu analitycznym). Chodzi o krytyczne myślenie, czyli rozpoznawanie, przewidywanie i rozwiązywanie problemów.

Krytyczne myślenie jest dowodem na to, że pracownicy sami wychodzą z inicjatywą rozwiązywania problemów, zamiast czekać, aż koledzy to zrobią. Skuteczne rozwiązywanie problemów zwiększa efektywność w pracy, dlatego osoby odpowiedzialne za rekrutację często sprawdzają tę zdolność u kandydatów – podkreśla Sylvia Johnson.

Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl

Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej w 2024 roku

Od Preply otrzymaliśmy zestawienie kilku przykładowych pytań, w nawiasach powiązanych z umiejętnościami miękkimi, o których pisaliśmy wyżej. Ich zdaniem mogą one padać często na rozmowach kwalifikacyjnych w różnych branżach.

  1. Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której udało się Panu/i rozwiązać nieporozumienie w pracy. (umiejętność komunikacji)
  2. Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której zawodowo znalazł/a się Pan/i poza swoją strefą komfortu. (zdolność do adaptacji)
  3. Jak ustala Pan/i priorytety w swojej pracy, kiedy ma Pan/i do czynienia z licznymi terminami? (zdolności przywódcze i odpowiedzialność)
  4. Jaka byłaby Pańska reakcja na kolegę z zespołu, który nie wywiązuje się ze swojej części obowiązków? (praca zespołowa)
  5. Proszę opisać sytuację, w której pomimo trudności zachował/a Pan/i pozytywną postawę. (pozytywne nastawienie do ludzi)
  6. Proszę opowiedzieć mi o sytuacji, w której musiał/a Pan/i podjąć ważną decyzję, działając pod presją. (krytyczne myślenie)
  7. Proszę opisać największe wyzwanie podczas współpracy z innymi. W jaki sposób zapewnia Pan/i sukces tej współpracy? (profesjonalizm)
  8. Jak Pan/i reaguje na krytykę? (umiejętności interpersonalne)
  9. Co wyróżnia Pana/i styl pracy? (kreatywność)
  10. Jak reaguje Pan/i na różne opinie i punkty widzenia w miejscu pracy? (świadomość kulturowa)
Czytaj także: