Specjaliści od edukacji i kariery przekonują, że umiejętności twarde nie wystarczą, aby odnieść sukces zawodowy. Nie sprzyja temu rozwój technologii, za to kładziony jest nacisk na umiejętności miękkie, których nie odbiorą nam maszyny. Sprawdzamy, co zdaniem ekspertów jest najbardziej cenione m.in. w międzynarodowych korporacjach.
Reklama.
Zdaniem ekspertów z Preply, platformy edukacyjnej, coraz ważniejsze są kompetencje miękkie, ze szczególnym naciskiem na otwarte sposoby myślenia i interakcję z innymi. Dotyczy to szczególnie środowisk wielokulturowych w dużych, międzynarodowych korporacjach, ale nie tylko. Takie umiejętności są cenione przez firmy, bo pozwala im szybciej reagować na zmiany rynkowe, których w ostatnich latach nie brakuje.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Na co zwracają uwagę rekruterzy w 2024 roku?
Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego "Future of Jobs 2023", wraz z rozwojem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), pracodawcy na całym świecie kładą na umiejętności miękkie większy nacisk niż jeszcze kilka lat temu. Obecność takich kompetencji u pracowników pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe.
– Umiejętności miękkie to cechy, które pozwalają pracować zarówno samodzielnie, jak i w zespole, dopasowując swoje osobowości i style pracy, by osiągać możliwie najlepsze wyniki. W przeciwieństwie do kompetencji twardych, które odnoszą się do wiedzy technicznej, umiejętności miękkich nie da się jednoznacznie zmierzyć. Rekruterzy mają jednak swoje sposoby na sprawdzenie, czy kandydaci nimi dysponują – wyjaśnia Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
Specjaliści z Preply przygotowali listę umiejętności miękkich, które aktualnie liczą się najbardziej w procesie rekrutacyjnym w firmach na całym świecie. Okazuje się, że rośnie znaczenie umiejętności komunikacji, zdolności adaptacji oraz otwartości na różne sposoby myślenia. Co więcej, podobny trend można zauważyć w Polsce. Z posiadaniem biegłości w wybranym języku obcym powinny w parze iść kompetencje kulturowe.
– Dzisiaj idealny pracownik wie, jak się właściwie komunikować w danym środowisku, na co zwrócić uwagę podczas spotkania biznesowego z przedstawicielami innych narodowości i co może zostać odebrane jako faux-pas, a także prawidłowo odczytuje komunikaty niewerbalne – zauważa Sylvia Johnson.
Świadomość kulturowa nie dotyczy jednak wyłącznie środowisk międzynarodowych. Towarzyszą jej uniwersalne atrybuty, zyskujące przychylność pracodawców: słuchanie innych, chęć zdobywania wiedzy i dyskusji, szacunek do osób na różnych stanowiskach czy w różnych działach przedsiębiorstwa. Jak przekonuje Preply, to pomaga znaleźć zatrudnienie w każdym zawodzie.
Tymczasem, jak wynika z tegorocznego badania "Mobilność zawodowa Polaków w 2024 roku" przeprowadzonego przez Pracuj.pl, niemal co piąty Polak rozglądający się za nową pracą, robi to z powodu złej atmosfery panującej w firmie, w której jest obecnie zatrudniony.
Pozytywne nastawienie a sukces zawodowy
Eksperci zwracają także uwagę na rolę takich kompetencji jak: zdolność adaptacji do zmian (w tym umiejętność łagodzenia stresu w sobie i innych), umiejętność pracy zespołowej, szeroko pojęty profesjonalizm, a także kompetencje przywódcze i odpowiedzialność.
Równie ważne jest pozytywne nastawienie – zarówno do wyzwań w pracy, jak i samego zespołu, klientów czy partnerów biznesowych. Jak wynika z badań opublikowanych w Human Resource Management International Digest w 2011 roku, pozytywne nastawienie obniża stres i może się przyczynić do sukcesu zawodowego.
Na liście Preply nie zabrakło też umiejętności, która według raportu "Future of Jobs 2023" w najbliższych latach powinna być drugą co do ważności kompetencją do zdobycia w trakcie podnoszenia kwalifikacji (zaraz po myśleniu analitycznym). Chodzi o krytyczne myślenie, czyli rozpoznawanie, przewidywanie i rozwiązywanie problemów.
– Krytyczne myślenie jest dowodem na to, że pracownicy sami wychodzą z inicjatywą rozwiązywania problemów, zamiast czekać, aż koledzy to zrobią. Skuteczne rozwiązywanie problemów zwiększa efektywność w pracy, dlatego osoby odpowiedzialne za rekrutację często sprawdzają tę zdolność u kandydatów – podkreśla Sylvia Johnson.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej w 2024 roku
Od Preply otrzymaliśmy zestawienie kilku przykładowych pytań, w nawiasach powiązanych z umiejętnościami miękkimi, o których pisaliśmy wyżej. Ich zdaniem mogą one padać często na rozmowach kwalifikacyjnych w różnych branżach.
Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której udało się Panu/i rozwiązać nieporozumienie w pracy. (umiejętność komunikacji)
Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której zawodowo znalazł/a się Pan/i poza swoją strefą komfortu. (zdolność do adaptacji)
Jak ustala Pan/i priorytety w swojej pracy, kiedy ma Pan/i do czynienia z licznymi terminami? (zdolności przywódcze i odpowiedzialność)
Jaka byłaby Pańska reakcja na kolegę z zespołu, który nie wywiązuje się ze swojej części obowiązków? (praca zespołowa)
Proszę opisać sytuację, w której pomimo trudności zachował/a Pan/i pozytywną postawę. (pozytywne nastawienie do ludzi)
Proszę opowiedzieć mi o sytuacji, w której musiał/a Pan/i podjąć ważną decyzję, działając pod presją. (krytyczne myślenie)
Proszę opisać największe wyzwanie podczas współpracy z innymi. W jaki sposób zapewnia Pan/i sukces tej współpracy? (profesjonalizm)
Jak Pan/i reaguje na krytykę? (umiejętności interpersonalne)
Co wyróżnia Pana/i styl pracy? (kreatywność)
Jak reaguje Pan/i na różne opinie i punkty widzenia w miejscu pracy? (świadomość kulturowa)