Zdaniem ekspertów z Preply, platformy edukacyjnej, coraz ważniejsze są kompetencje miękkie, ze szczególnym naciskiem na otwarte sposoby myślenia i interakcję z innymi. Dotyczy to szczególnie środowisk wielokulturowych w dużych, międzynarodowych korporacjach, ale nie tylko. Takie umiejętności są cenione przez firmy, bo pozwala im szybciej reagować na zmiany rynkowe, których w ostatnich latach nie brakuje.
Na co zwracają uwagę rekruterzy w 2024 roku?
Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego "Future of Jobs 2023", wraz z rozwojem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), pracodawcy na całym świecie kładą na umiejętności miękkie większy nacisk niż jeszcze kilka lat temu. Obecność takich kompetencji u pracowników pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe.
Jak bardzo stresują Cię rozmowy kwalifikacyjne?
401 odpowiedzi
– Umiejętności miękkie to cechy, które pozwalają pracować zarówno samodzielnie, jak i w zespole, dopasowując swoje osobowości i style pracy, by osiągać możliwie najlepsze wyniki. W przeciwieństwie do kompetencji twardych, które odnoszą się do wiedzy technicznej, umiejętności miękkich nie da się jednoznacznie zmierzyć. Rekruterzy mają jednak swoje sposoby na sprawdzenie, czy kandydaci nimi dysponują – wyjaśnia Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
Specjaliści z Preply przygotowali listę umiejętności miękkich, które aktualnie liczą się najbardziej w procesie rekrutacyjnym w firmach na całym świecie. Okazuje się, że rośnie znaczenie umiejętności komunikacji, zdolności adaptacji oraz otwartości na różne sposoby myślenia. Co więcej, podobny trend można zauważyć w Polsce. Z posiadaniem biegłości w wybranym języku obcym powinny w parze iść kompetencje kulturowe.
– Dzisiaj idealny pracownik wie, jak się właściwie komunikować w danym środowisku, na co zwrócić uwagę podczas spotkania biznesowego z przedstawicielami innych narodowości i co może zostać odebrane jako faux-pas, a także prawidłowo odczytuje komunikaty niewerbalne – zauważa Sylvia Johnson.
Świadomość kulturowa nie dotyczy jednak wyłącznie środowisk międzynarodowych. Towarzyszą jej uniwersalne atrybuty, zyskujące przychylność pracodawców: słuchanie innych, chęć zdobywania wiedzy i dyskusji, szacunek do osób na różnych stanowiskach czy w różnych działach przedsiębiorstwa. Jak przekonuje Preply, to pomaga znaleźć zatrudnienie w każdym zawodzie.
Tymczasem, jak wynika z tegorocznego badania "Mobilność zawodowa Polaków w 2024 roku" przeprowadzonego przez Pracuj.pl, niemal co piąty Polak rozglądający się za nową pracą, robi to z powodu złej atmosfery panującej w firmie, w której jest obecnie zatrudniony.
Zobacz także
Pozytywne nastawienie a sukces zawodowy
Eksperci zwracają także uwagę na rolę takich kompetencji jak: zdolność adaptacji do zmian (w tym umiejętność łagodzenia stresu w sobie i innych), umiejętność pracy zespołowej, szeroko pojęty profesjonalizm, a także kompetencje przywódcze i odpowiedzialność.
Równie ważne jest pozytywne nastawienie – zarówno do wyzwań w pracy, jak i samego zespołu, klientów czy partnerów biznesowych. Jak wynika z badań opublikowanych w Human Resource Management International Digest w 2011 roku, pozytywne nastawienie obniża stres i może się przyczynić do sukcesu zawodowego.
Na liście Preply nie zabrakło też umiejętności, która według raportu "Future of Jobs 2023" w najbliższych latach powinna być drugą co do ważności kompetencją do zdobycia w trakcie podnoszenia kwalifikacji (zaraz po myśleniu analitycznym). Chodzi o krytyczne myślenie, czyli rozpoznawanie, przewidywanie i rozwiązywanie problemów.
– Krytyczne myślenie jest dowodem na to, że pracownicy sami wychodzą z inicjatywą rozwiązywania problemów, zamiast czekać, aż koledzy to zrobią. Skuteczne rozwiązywanie problemów zwiększa efektywność w pracy, dlatego osoby odpowiedzialne za rekrutację często sprawdzają tę zdolność u kandydatów – podkreśla Sylvia Johnson.
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej w 2024 roku
Od Preply otrzymaliśmy zestawienie kilku przykładowych pytań, w nawiasach powiązanych z umiejętnościami miękkimi, o których pisaliśmy wyżej. Ich zdaniem mogą one padać często na rozmowach kwalifikacyjnych w różnych branżach.
- Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której udało się Panu/i rozwiązać nieporozumienie w pracy. (umiejętność komunikacji)
- Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której zawodowo znalazł/a się Pan/i poza swoją strefą komfortu. (zdolność do adaptacji)
- Jak ustala Pan/i priorytety w swojej pracy, kiedy ma Pan/i do czynienia z licznymi terminami? (zdolności przywódcze i odpowiedzialność)
- Jaka byłaby Pańska reakcja na kolegę z zespołu, który nie wywiązuje się ze swojej części obowiązków? (praca zespołowa)
- Proszę opisać sytuację, w której pomimo trudności zachował/a Pan/i pozytywną postawę. (pozytywne nastawienie do ludzi)
- Proszę opowiedzieć mi o sytuacji, w której musiał/a Pan/i podjąć ważną decyzję, działając pod presją. (krytyczne myślenie)
- Proszę opisać największe wyzwanie podczas współpracy z innymi. W jaki sposób zapewnia Pan/i sukces tej współpracy? (profesjonalizm)
- Jak Pan/i reaguje na krytykę? (umiejętności interpersonalne)
- Co wyróżnia Pana/i styl pracy? (kreatywność)
- Jak reaguje Pan/i na różne opinie i punkty widzenia w miejscu pracy? (świadomość kulturowa)