Jeśli regularnie korzystasz z Facebooka, zapewne nie potrzebujesz badania, aby zauważyć, jak dużo jest tam wątpliwej jakości postów – ściemy (slopu) stworzonego z pomocą sztucznej inteligencji. Originality.ai, firma oferująca narzędzia do wykrywania AI zbadała prawie 9 tys. postów na przestrzeni 6 lat,
Z badania wynika, że prawie połowę z nich napisano z pomocą modeli językowych.
Prawie połowa Facebooka jest wypełniona AI
Badanie Originality.ai polegało na analizie 8855 postów od różnych użytkowników. Zbiór danych obejmuje okres od listopada 2018 roku do listopada 2024 roku i co najmniej 100 przebadanych postów miesięcznie z minimalną ilością 100 słów każdy.
Czyli bez obrazków – a po chałkoniu wiemy, jak wiele grafik AI straszy nas na Facebooku.
Według badania, do listopada 2024 roku 41,18 procent z tej puli postów zostało napisanych przez modele sztucznej inteligencji. Od 2023 roku – czasu po premierze ChatGPT – liczba treści podskoczyła o 4,3 razy. Według analizy Originality.ai w latach 2023-2024, 24,05 procent postów miesięcznie było pisane przez AI.
Jako przykład takiej treści pokazano post strony sprzedającej indyjską sztukę, w którym ktoś zapomniał wyciąć pierwszy akapit od ChatGPT.
Posty strony dotyczą samorozwoju: "Dzielenie się głębokimi cytatami Buddy to piękny sposób na inspirowanie do introspekcji i zainicjowanie rozmowy na temat samoświadomości i rozwoju osobistego. Oto jak możesz przygotować przemyślany post na Facebooku wokół tego cytatu".
Reszta to już porady chatbota, jak postować z sukcesem.
Trzeźwe spojrzenie
Warto mieć jednak na uwadze również opinie klientów Originality.ai.
Posty zostały przetworzone z pomocą ich narzędzia do wykrywania sztucznej inteligencji, modelu Lite. Opinie klientów mówią, że precyzja oferowanego produktu pozostawia wiele do życzenia.
Narzędzia Originality.ai w ostatnich latach regularnie oznaczały jako AI treści pisane przez ludzi, w tym takie pochodzące z książek powstałych na długo przed wprowadzeniem chatbotów do obiegu.
Ale przyznajmy: niemniej wszyscy widzimy, że Facebook średnio sobie radzi z moderacją swoich treści.