Samolot Gripen z napisem "AI powered".
Szwedzkie Gripeny były pilotowane przez AI i mierzyły się z ludźmi. Fot. Saab Defence and Security/kolaż naTemat.

Szwedzki koncern zbrojeniowy Saab przeprowadził trzy próbne loty, w których piloci przekazali tymczasowo sterowanie sztucznej inteligencji, włącznie z kontrolą ognia.

REKLAMA

Próbne loty odbyły się między 28 maja a 3 czerwca. Wykorzystano oprogramowanie AI o nazwie Centaur, niemieckiej firmy Helsing. Wyposażono w nie lekkie wielozadaniowe myśliwce SAAB JAS 39 Gripen E. O sukcesie zaawansowanych testów poinformowała firma Saab Defence and Security w środę 11 czerwca.

AI Centaur w Gripenach

Testy przeprowadzał łączony zespół obu firm o nazwie Project Beyond. Algorytmy nauczania maszynowego poradziły sobie ze sterowaniem Gripenami. Co jest wyjątkowym krokiem milowym, bo dotychczasowo testy odbywały się na dedykowanych samolotach eksperymentalnych i poligonach.

"Agent Centaur" wykonywał skomplikowane manewry bojowe BVR (poza zasięgiem wzroku), wydając pilotowi instrukcje dotyczące strzelania.

Podczas próby 3 czerwca Centaura postawiono przeciw prawdziwemu pilotowi w samolocie Gripen D, w serii dynamicznych scenariuszy. Sztuczna inteligencja śledziła przeciwnika, wykorzystując dane z czujników w czasie rzeczywistym, zespół testował jego zdolności do adaptacji.

Próby miały zbadać potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji przeciw możliwym przyszłym zagrożeniom. Zespół będzie analizował dane z lotu i kontynuował szkolenie Centaura, celem zwiększenia jego możliwości. Kolejna seria lotów odbędzie się jeszcze w tym roku.

AI w samolotach

Jaki jest potencjał? Przede wszystkim dobre oprogramowanie można wprowadzić szybciej, niż nową generację samolotów, a algorytmy nauczania maszynowego przyśpieszają to jeszcze bardziej. Pokazano też, że można wprowadzić AI do istniejącej maszyny, bez tworzenia dedykowanego eksperymentalnego samolotu.

"W ramach Project Beyond i innych programów wykorzystujemy moc oprogramowania, aby szybko eksplorować i zacierać granice między "teraźniejszością” a przyszłością. W oprogramowaniu nie ma pokoleń, jest tylko prędkość" – powiedział Peter Nilsson, szef programów zaawansowanych w obszarze biznesowym Aeronautics w firmie Saab.

Projekt Beyond, w całości sponsorowany przez Szwedzką Agencję Materiałów Obronnych (FMV), jest częścią szwedzkiego programu koncepcyjnego dla przyszłych systemów myśliwskich.

Czytaj także: