Zanim jednak Frederick W. Smith zajął się biznesem, służył cztery lata w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, dwukrotnie wyjeżdżając na misję do Wietnamu.
Zanim jednak Frederick W. Smith zajął się biznesem, służył cztery lata w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, dwukrotnie wyjeżdżając na misję do Wietnamu. Kolaż: FedEx, INNPoland

Frederick Wallace Smith, założyciel firmy kurierskiej FedEx, zmarł w sobotę 21 czerwca 2025 roku w wieku 80 lat. Jego wizjonerskie podejście zmieniło globalny rynek transportu i logistyki na zawsze.

REKLAMA

Frederick W. Smith studiował ekonomię na Yale College. To właśnie tam, jako młody pilot czarterowy, wpadł na pomysł stworzenia zintegrowanego systemu dostaw lotniczo-lądowych.

W jednej ze swoich prac zaliczeniowych na uniwersytecie opisał pomysł na firmę, która dostarczałaby drobnych przesyłek na następny dzień. Wykładowca nie był pod wrażeniem i wystawił Smithowi "C", czyli polską trójkę.

Czytaj także:

Idea stała się fundamentem dla powstania Federal Express — przyszłego giganta rynku logistycznego.

Zanim jednak Frederick W. Smith zajął się biznesem, służył cztery lata w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, dwukrotnie wyjeżdżając na misję do Wietnamu. Jak sam mawiał, to właśnie tam zdobył swój "dyplom z zarządzania".

Początki FedEx

W 1973 roku Frederick W. Smith uruchomił Federal Express z flotą 14 samolotów, które przetransportowały 186 przesyłek z Memphis do 25 miast w USA.

Z czasem Federal Express przekształciło się w FedEx.

Dziś korporacja każdego dnia dostarcza ponad 17 mln przesyłek do ponad 220 krajów i terytoriów, obsługując towary o łącznej wartości blisko 2 bilionów dolarów rocznie.

Czytaj także:

Działalność filantropijna

W 2022 roku, po dekadach jako prezes i dyrektor generalny, Smith ustąpił ze stanowiska i został przewodniczącym rady nadzorczej oraz głównym doradcą strategicznym firmy. Jego następcą został Raj Subramaniam, który wcześniej pełnił obowiązki szefa operacyjnego firmy.

Frederick W. Smith do ostatnich dni życia angażował się w działania związane z polityką klimatyczną, innowacjami i rozwojem branży transportowej. Prezydent George'a W. Bush dwukrotnie poprosił go o objęcie stanowiska Sekretarza Obrony.

Jako filantrop wspierał szpitale dziecięce, edukację, ochronę środowiska, a także inicjatywy upamiętniające historię, takie jak kampania na rzecz budowy Narodowego Muzeum Korpusu Piechoty Morskiej czy Pomnika II Wojny Światowej. 

Źródło: FedEx, FoxBusiness