Agnieszka Dziemianowicz-Bąk na tle kalendarza i zegara.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły pilotażu skróconego czasu pracy. Fot. Paweł Wodzynski/East News/tadamichi/Getty Images/kolaż naTemat.

“Skrócony czas pracy – to się dzieje!” informuje resort rodziny i pracy, publikując szczegóły programu. Zgłaszające się firmy mogą dostać nawet milion złotych dofinansowania.

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizuje zapowiedzi z kwietnia i podaje szczegóły pilotażowego programu skróconego czasu pracy. Zgłaszający się będą mogli przetestować jeden z modeli tego rozwiązania, a resort zamierza pomóc dofinansowaniem nawet miliona złotych, aby firma mogła wdrożyć zmiany.

Szczegóły pilotażu skróconego czasu pracy

Wniosek mogą złożyć pracodawcy, zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Składanie wniosków będzie możliwe od 14 sierpnia 2025 roku i potrwa do 15 września 2025 r. Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion złotych. Co ważne, koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.

Pilotażowy program ruszy od 1 stycznia 2026 roku. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

Jakie warunki trzeba spełnić? Firma musi działać co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku i 75 proc. pracowników musi być zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wybory, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Konieczne jest także, aby projekt skróconego tygodnia pracy objął minimum 50 proc. pracowników.

Czytaj także:

Firma musi utrzymać zatrudnienie na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego, określonego we wniosku. Wynagrodzenie nie może być niższe niż obowiązujące w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego i przez cały czas jego trwania. Do tego pracownikom nie mogą pogorszyć się warunki pracy oraz płacy.

Innymi słowy, firmy biorące udział w programie pilotażowym od 1 stycznia nie będą mogły zwolnić zbyt dużo osób ani zmniejszyć wynagrodzeń.

Co warto wiedzieć?

Wniosek należy złożyć elektronicznie, poprzez udostępniony generator wniosków. Wymagane dokumenty to:

  • Wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego.
  • Projekt pilotażowy, zawierający opis, cel, uzasadnienie, założenia, w tym rezultaty i mierniki.
  • Wymagane oświadczenia, w tym m.in. o systematycznym i terminowym wypełnianiu ankiet, niezaleganiu z wypłatami dla pracowników, braku zaległości podatkowych i w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, niezaleganiu z opłacaniem innych danin publicznych, braku nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych oraz deklaracja współpracy z urzędem pracy.
  • Należy pamiętać, że złożenie dokumentów nie jest równoznaczne z przyznaniem środków.

    Do 15 października 2025 roku nastąpi rozstrzygnięcie naboru oraz publikacja listy pracodawców, którzy zakwalifikowali się do pilotażu. Po opublikowaniu listy projektów pilotażowych rekomendowanych do realizacji nastąpi etap podpisywania umów.

    Realizacja projektu pilotażowego rozpoczyna się od dnia zawarcia umowy i podzielona jest na trzy etapy:

  • I etap: Przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy – trwa od podpisania umowy i kończy się 31 grudnia 2025 r.
  • II etap: Testowanie wprowadzenia skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.
  • III etap: Podsumowanie realizacji projektu pilotażowego – kończy się najpóźniej 15 maja 2027 r. (do tego terminu Realizator projektu jest zobowiązany przekazać Ministrowi sprawozdanie końcowe oraz ankiety kwartalne pracodawcy i pracowników).
  • Czytaj także: