
Na całym świecie rosną majątki kobiet. Panie robią coraz lepsze kariery, ale też zupełnie inaczej inwestują niż mężczyźni.
Od kilku lat zagraniczne media informują o widocznym wzroście majętności kobiet w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej. Panie radzą sobie także coraz lepiej na rynku pracy.
Badania firmy McKinsley wskazują, że płeć piękna już teraz kontroluje w tych regionach jedną trzecią wszystkich detalicznych aktywów finansowych. Wyliczono, że do 2030 roku posiadane przez nie aktywa wzrosną o ok. 34 biliony dolarów.
Eksperci wskazują na źródła tej zmiany.
Tak inwestują kobiety
"Kobiety mają dużo większą świadomość ryzyka. Nazwałabym to bardziej realistycznym podejściem do własnych możliwości inwestycyjnych" – mówi w rozmowie z Business Insider Anna-Sophie Hartvigsen, współzałożycielka platformy edukacyjno-inwestycyjnej Female Invest.
Ekspertka podkreśla także, że panie inwestują ostrożniej i mniej działają pod wpływem emocji. Motywuje je bardziej osiąganie konkretnych celów, niż pogoń za jak największym zwrotem. Nie korzystają także tak często z pomocy doradców finansowych, jak panowie.
Chętniej angażują się także filantropią i częściej kierują się swoimi wartościami, jak np. empatia, równość i ograniczanie śladu węglowego spółki. Ważne są także decyzje dotyczące gospodarstwa finansowego, niezależność finansowa i poczucie kontroli.
Światowa zmiana
Wedle majowego badania firmy konsultingowej McKinsley, w latach 2018–2023 globalny majątek finansowy wzrósł o 43 procent, podczas gdy wartość majątku kontrolowanego przez kobiety wzrosła o 51 procent. W 2023 r. kobiety kontrolowały szacunkowo 60 bilionów dolarów w aktyw pod zarządzaniem (AUM, wartość, która wskazuje na rozmiar oraz wiarygodność danej firmy inwestycyjnej), co stanowiło około 34 procent globalnego AUM.
Badacze upatrują źródła tej przemiany w kilku trendach, jak spadek liczby zawieranych małżeństw i wysokie statystyki rozwodów, późniejsze zakładanie rodzin, wzrost płac kobiet i kulturowe zmiany związane z postrzeganiem płci.
Raport wskazuje jeszcze na potrzebę dostosowania rynku do kobiet. Większość firm nadal przedstawia identyczne oferty inwestycyjne dla obu płci, mimo znaczącej różnicy w zainteresowaniach zamożnych kobiet.
Źródła: McKinsley, Business Insider.
