Phil Spencer, szef działu gier Microsoftu, w e-mailu do pracowników przyznał, że trudne decyzje przyszły w momencie, gdy Xbox może się pochwalić rekordową liczbą graczy i godzin spędzonych w grach. 
Phil Spencer, szef działu gier Microsoftu, w e-mailu do pracowników przyznał, że trudne decyzje przyszły w momencie, gdy Xbox może się pochwalić rekordową liczbą graczy i godzin spędzonych w grach.  Fot. Canva

Microsoft ogłosił masowe zwolnienia, które dotkną 9 tys. pracowników, w tym wielu deweloperów Xboxa. Wraz z redukcjami anulowano kilka wyczekiwanych gier, co budzi pytania o przyszłość związanych z firmą studiów i całego ekosystemu gier.

REKLAMA

Microsoft, do którego należy Xbox, ogłosił redukcję 9 tys. etatów, co stanowi ok. 4 proc. całkowitego zatrudnienia firmy. Cięcia objęły także działy gamingowe, w tym zespoły pracujące nad grami na platformę Xbox. 

"Kontynuujemy wprowadzanie zmian organizacyjnych i kadrowych niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w dynamicznie zmieniającym się rynku" — przekazała Emily Pirt, rzeczniczka Microsoftu w rozmowie z WIRED.

Skala cięć jest znacząca i rozproszona po różnych studiach i regionach.

Krytyczna reakcja na falę zwolnień, która ma miejsce na chwilę po ogłoszeniu rekordowych wyników firmy, została dodatkowo zaogniona przez post na LinkedIn jednego z wysokich rangą producentów firmy.

W nim sugerował zwolnionym pracownikom zwrócenie się o pomoc do sztucznej inteligencji.

Anulowane produkcje i zamykane studia

Według Windows Central cięcia oznaczają koniec dla studia The Initiative, które pracowało nad nową wersją kultowego Perfect Dark. Projekt został oficjalnie anulowany. 

Podobny los spotkał Everwild od studia Rare — gra zapowiedziana w 2019 roku, nad którą prace restartowano w 2021 roku, także została skasowana.

Z doniesień VGC wynika, że wstrzymano również nowy projekt MMORPG w ZeniMax Online Studios, twórcy głośnego The Elder Scrolls Online. O zwolnieniach mówi się również w Raven Software (seria Call of Duty) i King (producent Candy Crush), gdzie redukcje dotknęły około 200 osób.

Czytaj także:

"Najwięcej graczy w historii" kontra zwolnienia

Phil Spencer, szef działu gier Microsoftu, w e-mailu do pracowników przyznał, że trudne decyzje przyszły w momencie, gdy Xbox może się pochwalić rekordową liczbą graczy i godzin spędzonych w grach. 

"Rozumiem, że te zmiany pojawiają się w chwili, gdy mamy więcej graczy, gier i czasu spędzanego na grach niż kiedykolwiek wcześniej" — napisał Spencer.

Podkreślił, że firma będzie "chronić to, co przynosi sukces" i skoncentruje się na obszarach o największym potencjale. "Musimy teraz podejmować decyzje, które zagwarantują nam sukces także w kolejnych latach" — dodał.

Co dalej z Xboxem?

Microsoft deklaruje, że osoby objęte zwolnieniami otrzymają odprawy, pomoc w znalezieniu nowego zatrudnienia oraz możliwość aplikowania na inne stanowiska w strukturach firmy z priorytetowym rozpatrywaniem podań.

Jednocześnie Matt Turnbull, producent wykonawczy w Xbox Game Studios Publishing opublikował post na LinkedIn, w którym "pociesza" zwolnionych dzieląc się promptami, które ci mogą wystosować do ChataGPT czy Copilota, szukając pocieszenia i nowej pracy

logo

Wśród nich znalazł się ten dotyczący załamania po zwolnieniu: "Zmagam się z syndromem oszusta po tym, jak mnie zwolniono. Czy możesz mi pomóc przeformułować to doświadczenie w sposób, który przypomni mi, w czym jestem dobry?".

Źródło: WIRED