Osoba zapisuje coś na papierze. Nowy sposób na skuteczną naukę to metoda 10-sekundowych przerw.
Nowa metoda skutecznej nauki dotyczy 10-sekundowych przerw Fot. Unseen Studio/Unsplash

Amerykański neurobiolog Andrew Huberman podzielił się odkryciem, które może zrewolucjonizować sposób uczenia się. Badania opublikowane w Cell Reports dowodzą, że krótkie, 10-sekundowe przerwy w trakcie nauki znacząco zwiększają skuteczność zapamiętywania i przyspieszają proces zdobywania nowych umiejętności.

REKLAMA

Andrew Huberman, znany amerykański neurobiolog i profesor Stanford University School of Medicine, podzielił się metodą, która sprawia, że nauka jest jeszcze szybsza i skuteczniejsza. Sposób został opisany przez naukowców i opublikowany w formie artykułu w prestiżowym piśmie naukowym Cell Reports.

Przerwy i odpoczynek w trakcie nauki zwiększają jej efektywność

Popularne metody skutecznej nauki zakładały do tej pory, że kluczem są liczne powtórzenia. Podczas prób zapamiętywania i powrotów do materiału, znaczenie mają nawet błędy, które popełniamy po drodze.

Jeszcze inne metody zakładały, że kluczowe jest robienie przerw między sesjami naukami. W to zaliczana jest również 20-minutowa drzemka po lekcji lub dosłownie nierobienie niczego. Huberman podkreśla, że ta strategia sprawia, że nauka faktycznie staje się dużo bardziej efektywna.

10 sekund nauki, 10 sekund przerwy. Nowa skuteczna metoda na zapamiętywanie

Najnowsze badanie dowodzi jednak, że odpoczynek nie jest nam potrzebny jedynie między sesjami nauki, a w jej trakcie

Uczestnicy badania, do którego odwołuje się Huberman, uczyli się gry na pianinie, zapamiętując sekwencję 5 dźwięków G-D-F-E-G. Wygrywali je na pianinie, powtarzając przez 10 sekund, po czym robili 10-sekundową przerwę, podczas której nie robili nic. I tak kilkukrotnie: 10 sekund lekcji, 10 sekund przerwy. 

Naukowcy odkryli, że badani dzięki tej metodzie uczyli się znacznie szybciej, niż podczas sesji nauki, w której 10-sekundowe przerwy nie były wdrażane. Naukowcy określili tę metodę mianem micro-offline gains, co możemy przetłumaczyć jako "mikro-zyski offline".

Podczas odpoczynku mózg uczy się dalej

Zaobserwowano, że podczas 10-sekundowych przerw od nauki uaktywniał się hipokamp, czyli niewielka struktura mózgu, która jest odpowiedzialna za pamięć, zwłaszcza tworzenie wspomnień i konsolidację informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej.

Aktywna stawała się również kora mózgowa, która jest odpowiedzialna za złożone funkcje umysłowe, takie jak myślenie, pamięć, uczenie, percepcję czuciową, oraz kontrolę nad ruchami świadomymi.

To oznacza, że podczas 10-sekundowych przerw mózg zachowuje się tak, jakby osoba dalej trenowała nową umiejętność. Technika okazała się być skuteczna zarówna podczas nauki języka obcego, jak i podczas szkolenia zdolności motorycznych.