Piętrowe pociągi PKP Intercity za wyjadą na tory. Rekordowy zakup za 6,9 mld zł.
Rekordowy zakup PKP Intercity. Piętrowe pociągi za miliardy wyjadą na tory. Fot. X/PKPIntercityPDP

W środę spółka PKP Intercity podpisała umowę Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów ekspresowych. To rekordowy kontrakt, który opiewa na kwotę 6,9 mld zł.

REKLAMA

Pociągi mają osiągać 200 km/h. Zawarta umowa obejmuje dostawę samych pojazdów za 4,1 mld zł oraz ich pełne utrzymanie przez 30 lat, warte kolejne 2,8 mld zł. Przewidziano także opcję na zakup dodatkowych 30 składów, co może zwiększyć łączną wartość kontraktu do blisko 14 mld zł.

Historyczny kontrakt PKP Intercity. 42 piętrowe pociągi za 6,9 mld zł

"Dzisiaj w Chorzowie została podpisana największa umowa taborowa w historii polskiej kolei, umowa na zakup pierwszych w Polsce ekspresowych pociągów piętrowych dla PKP" – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Kontrakt podpisał prezes Alstom Polska Beata Rusinowicz praz prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Umowa kończy przetarg na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z trzydziestoletnim okresem utrzymania oraz prawem opcji na kolejne pojazdy.

Pierwsze pociągi wyjadą na tory za trzy i pół roku. Mają tym samym zwiększyć liczbę dostępnych miejsc dla pasażerów w ofercie PKP Intercity.

Więcej informacji o polskiej kolei można przeczytać tutaj:

Co to oznacza dla pasażerów?

Pociągi Coradia Max będą dwusystemowe, przystosowane do zasilania zarówno prądem stałym 3 kV, jak i zmiennym 25 kV. Pozwoli to im kursować m.in. na trasach do CPK czy Czech, a także między największymi miastami w Polsce.

Nowe składy piętrowe umożliwią przewóz od 100 do 160 tys. pasażerów dziennie. Jest to część strategii spółki, by przygotować się na sytuację konkurencji na rynku. Ma ona nastąpić w 2030 roku.

Prezes PKP SA Alan Beroud dodał, że liczba pasażerów przewożonych przez nowe składy może stanowić nawet trzy czwarte obecnych dziennych przewozów spółki, które dziś wynoszą średnio 220 tys. osób.

Nowe pociągi będą kursowały w kategorii ekonomicznej, zatrzymując się również w mniejszych miejscowościach, a bilety mają być "bardzo tanie". Składy mają powstać w całości w Polsce. Wózki zostaną wyprodukowane w Nadarzynie, a montaż całych składów odbędzie się w zakładach Alstomu w Chorzowie.