Pociąg PKP na dworcu nocą. PKP informuje, że 13 pociągów ma przewidzianą zmianę czasu w rozkładzie, w co wchodzi 1 godzina postoju.
W nocy z 25 na 26 października 2025 r. przestawiamy zegarki. PKP planuje postój 13 pociągów. Fot. Cezary Aszkiełowicz/Agencja Wyborcza.pl

Tradycyjnie w ostatni weekend października przychodzi pora na zmianę czasu z letniego na zimowy. W nocy z soboty na niedzielę PKP Intercity zatrzyma 13 wybranych pociągów na godzinę, celem utrzymania zgodności rozkładu jazdy.

REKLAMA

Mimo obietnic i starań polityków nadal musimy użerać się ze zmianą czasu z letniego na zimowy. W tym roku cofać zegarki o godzinę będziemy w nocy z 25 na 26 października. Jak zwykle odczują to podróżujący nocą. PKP ogłosiło plany postojowe na wybranych stacjach.

Zmiana czasu i postoje pociągów PKP

Chociaż podróżni staną na godzinę, zmiana nie spowoduje opóźnień i jest ujęta w rozkładzie jazdy. Obejmie ona 13 pociągów PKP Intercity.

Są to następujące połączenia:

  • IC 56006 Baltic Express rel. Gdynia Gł. – Praha hl. n.; postój na stacji Poznań Gł. od 2.50 czasu letniego, odjazd o 2.55 czasu zimowego,
  • IC 65006 Baltic Express rel. Praha hl. n. – Gdynia Gł.; postój na stacji Inowrocław od 2.40 czasu letniego, odjazd o 2.41 czasu zimowego,
  • IC 16190 Karkonosze rel. Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna; postój na stacji Ostrów Wielkopolski od 2.42 czasu letniego, odjazd o 2.43 czasu zimowego,
  • IC 61190 Karkonosze rel. Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia; postój na stacji Pabianice od 2.52 czasu letniego, odjazd o 2.54 czasu zimowego,
  • TLK 35170 Karpaty rel. Zakopane – Gdynia Gł.; postój na stacji Częstochowa od 1.52 czasu letniego, odjazd o 2.04 czasu zimowego,
  • TLK 53170 Karpaty rel. Gdynia Gł. – Zakopane; postój na stacji Częstochowa od 1.44 czasu letniego, odjazd o 2.18 czasu zimowego.
  • IC 38170 Ustronie rel. Kraków Gł. – Kołobrzeg; postój na stacji Nowy Dwór Mazowiecki od 2.56 czasu letniego, odjazd o 2.57 czasu zimowego,
  • IC 83170 Ustronie rel. Kołobrzeg – Kraków Gł.; postój na stacji Nowy Dwór Mazowiecki od 2.56 czasu letniego, odjazd o 2.57 czasu zimowego,
  • IC 83172 Przemyślanin rel. Świnoujście – Przemyśl Gł.; postój na stacji Opole Gł. od 2.11 czasu letniego, odjazd o 2.13 czasu zimowego,
  • IC 38172 Przemyślanin rel. Przemyśl Gł. – Świnoujście; postój na stacji Wrocław Gł. od 2.10 czasu letniego, odjazd o 2.40 czasu zimowego,
  • IC 18170 Uznam rel. Warszawa Wsch. – Świnoujście; postój na stacji Opalenica od 2.37 czasu letniego, odjazd o 2.38 czasu zimowego,
  • IC 81170 Uznam rel. Świnoujście – Warszawa Wsch.; postój na stacji Nowy Tomyśl od 2.28 czasu letniego, odjazd o 2.29 czasu zimowego,
  • IC 85108 Stańczyk rel. Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.; postój na stacji Szczecin Gł. od 2.54 czasu letniego, odjazd o 3.00 czasu zimowego.
  • Kontrowersje ze zmianą czasu w Polsce

    Niektórzy już się przyzwyczaili, inni wciąż zastanawiają się przy każdej zmianie czasu: po co to jeszcze istnieje? Dyskusje o jej zniesieniu toczą się w Polsce jak i w całej Unii Europejskiej, gdzie nasi politycy próbują wywalczyć zerwanie z tą archaiczną tradycją.

    Na obszarze Wspólnoty wymaga to jednak zgody wszystkich państw członkowskich, co jest łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Prace nad reformą utknęły w martwym punkcie, a wskazuje się m.in. na brak oceny skutków zniesienia tego obyczaju, którą powinna przeprowadzić Komisja Europejska. Badań na ten temat nie brakuje: wedle wyliczeń naukowców, najkorzystniejsze dla organizmu jest funkcjonowanie wedle czasu zimowego.