Sprytna zagrywka Euronetu. Czytaj uważnie komunikat na bankomacie, bo zapłacisz więcej

Konrad Bagiński
Euronet, operator sieci bankomatów, znalazł dość kontrowersyjny sposób na zarabianie na prowizjach. Sugeruje klientom, by wypłacali takie sumy, jakie najbardziej opłacają się Euronetowi. - To wprowadzanie w błąd – twierdzą eksperci.
Uważnie czytaj napisy na ekranie bankomatów sieci Euronet - próbują naciągać klientów na dodatkowe opłaty Fot. Grażyna Makara / Agencja Gazeta
Wojciech Boczoń z serwisu Bankier.pl opisuje dokładnie tę kontrowersyjną praktykę.

Jakiś czas temu Euronet wprowadził limit jednorazowej wypłaty w wysokości 1 000 złotych. Cel był jasny – jeśli ktoś potrzebował wyjąć z maszyny więcej pieniędzy, to musiał wypłacać pieniądze kilka razy i kilka razy płacić prowizję. Euronet z tej praktyki się wycofał, ale nie do końca.

Okazuje się, że jeśli chcemy wypłacić więcej, niż 1 000 złotych – na przykład 1200 zł, to na ekranie bankomatu wyświetli się komunikat w języku angielskim (nawet pomimo wybrania języka polskiego). Brzmi on tak: „The selected amount of PLN 1200 exceeds the maximum withdrawal amount of PLN 1000 recommended per transaction”.


Ale o co chodzi?
Wiele osób w pierwszej chwili myśli, że obowiązuje limit wypłat i wpisze sugerowaną kwotę 1 000 złotych, pozostałe 200 złotych wyjmując za drugim podejściem. Tymczasem komunikat oznacza, że owe 1 200 złotych przekracza rekomendowaną sumę wypłaty. A więc można go zignorować i spokojnie wypłacić 1 200 złotych lub więcej za jednym podejściem.

Boczoń podkreśla, że dla wielu użytkowników Euronetu oznacza to ryzyko narażenia się na dodatkowe koszty i ze swojej strony rekomenduje, by uważnie czytać komunikaty wyświetlane przez bankomaty Euronetu.

Euronet reaguje
Operator bankomatów zapewnia, że sytuacja została już naprawiona. Przedstawiciele Euronetu przesłali nam oświadczenie, w którym piszą, iż wyświetlenie części komunikatu w języku angielskim w trakcie transakcji wypłaty kwoty większej niż 1000 zł jest sytuacją niestandardową, zweryfikowaną i naprawioną przez dział techniczny.

– We wszystkich urządzeniach Euronet występuje domyślna zgodność językowa w komunikatach wyświetlanych na ekranie. Nie jest prawdą, że przyjęto takie rozwiązanie w całej sieci. Pragniemy podkreślić, że był to incydentalny błąd techniczny, który został już naprawiony – twierdzą.

Dodają też, że nieprawidłowości lub niejasności związane z przebiegiem transakcji w urządzeniach należących do sieci Euronet Polska należy natychmiast zgłaszać telefonicznie do Działu Obsługi Klienta Euronet (numery kontaktowe to +48 801 324 024 oraz +48 22 519 77 71).