Poprowadzą donikąd albo w pole. Wiemy, gdzie Morawiecki chce budować kontrowersyjne Mosty Plus
Donald Tusk miał Orliki, Grzegorz Schetyna drogi lokalne, zwane schetynówkami. Mateusz Morawiecki chce się zapisać na kartach historii jako wielki budowniczy mostów w Polsce. Jego rząd dofinansuje budowę 21 przepraw. Część z nich budzi sporo kontrowersji.
Wiadomo jednak, że część z nich będzie dużo droższa, część sporo tańsza. W przynajmniej kilku przypadkach jasne jest już, że władze lokalne nie mają pieniędzy, by dorzucić się do budowy, co stawia inwestycje pod dużym znakiem zapytania.
Gdzie mają powstać Mosty+?
Wisła – 5 mostów
1. Czerwińsk i Leoncin. W pierwszej wersji dokumentu wskazano, że most miałby połączyć Czerwieńsk i Leocin. Sęk w tym, że ten pierwszy leży nad Odrą, a drugi po prostu nie istnieje. Po poprawkach stało się jasne, że chodzi o połączenie dwóch gmin nad Wisłą.
2. Jabłonna i Łomianki. Ta przeprawa ma połączyć miasta na północ od Warszawy. Zdecydowanie odciążyłoby to warszawskie mosty i most w Nowym Dworze Mazowieckim.
3. Konstancin Jeziorna i Otwock lub Karczew. To w sumie pomysł bliźniaczy do poprzedniego, który również wspomógłby budowę tzw. Małej Obwodnicy Warszawy. Do projektu nie palą się władze Konstancina - spokojnej, uzdrowiskowej gminy.
4. Kozienice i Maciejowice. Kolejna przeprawa w woj. mazowieckim. W Kozienicach znajduje się duża elektrownia, co może mieć ekonomiczne znaczenie dla inwestycji.
5. Kazimierz Dolny i Janowiec. Dziś funkcjonuje tu jedynie przeprawa promowa. Problemem będą jednak pieniądze, których obie gminy za wiele nie mają.
Warta – 5 mostów
1. Oborniki i Obrzycko. Tu bardzo brakuje konkretów, bo obie miejscowości są od siebie oddalone o 25 km i w obu są mosty. Nowa przeprawa miałaby powstać „gdzieś pomiędzy”.
2. Przytoczna. I tylko Przytoczna – więcej nie wiadomo, zresztą sami samorządowcy nie chcą płacić za most, który miałby łączyć ze sobą pola.
3. Brodnica. Tu raczej nikt nie narzeka.
4. Żerków i Miłosław. Most miałby stanąć w środku parku krajobrazowego, na co lokalne władze nie chcą przystać.
5. Krzymów i Kramsk. Przeprawę w okolicach Konina zapowiadał Morawiecki już dawno, więc nie jest zaskoczeniem.
Odra – 4 mosty
1. Sulechów i Czerwieńsk. Samorządy od wielu lat apelują o budowę tej przeprawy i mają na nią pieniądze. Jako pierwsze potwierdziły chęć partycypacji w kosztach.
2. Oborniki Śląskie i Miękinia. Tu władze samorządowe stają okoniem, bo most połączyłby puste pola. Wskazują też na fakt, że w kandydatką na burmistrza Obornik ma być siostra Mateusza Morawieckiego, Anna. Inwestycja, nawet nietrafiona, byłaby dla niej wyborczą amunicją. Gminy podnoszą też temat wysokich kosztów.
3. Rudnik i Nędza. W okolicy jest jedynie przeprawa promowa.
4. Niechlów i Pęcław (okolice Bełcza Wielkiego). Ten most jest w dość odległej perspektywie, miałby powstać do 2025 roku.
Bug – 2 mosty
1. Perlejewo i Jabłonna Lacka. W przypadku obu mostów na Bugu wiadomo niewiele, oprócz tego, że są potrzebne i prawdopodobnie nie będą zbyt kosztowne.
2. Dąbrówka i Somianka.
Narew - 1 most
1. Szelków i Obryte. Ta przeprawa ułatwiłaby przejazd w kierunku Warszawy mieszkańcom znajdującym się w zakolu Narwi – teraz muszą sporo nadrabiać.
Noteć – 1 most
1. Czarnków i Lubasz. W okolicy jest 1 stary most i przeprawa promowa.
San – 1 most
1. Jarosław. Ten most i tak był w planach, bo to część trasy wojewódzkiej. Ma szansę stanąć już za 3-4 lata.
Pilica – 1 most
1. Aleksandrów i Ręczno. Most mógłby ułatwić turystom korzystanie z tej malowniczej i pięknej rzeki.
Elbląg – 1 most
1. Przeprawa na rzece Elbląg w Nowakowie miałaby pomóc w spektakularnej inwestycji rządu, czyli przekopu Mierzei Wiślanej. Zastąpiłaby obecny most pontonowy.