Ryanair chce zniechęcić klientów do odszkodowań? Przewoźnik pod lupą Komisji Europejskiej

Adam Sieńko
Ryanair zmienił politykę sprzedaży biletów. Nowe przepisy mogą zniechęcać klientów do ubiegania się o odszkodowanie. Irlandzkie linie znalazły się z tego powodu pod lupą Komisji Europejskiej.
Ryanair zmienił politykę sprzedaży biletów Rafał Malko/Agencja Gazeta
Nowe zasady biletów zostały wprowadzone 2 października. „Le Soir” donosi, że w ich wyniku belgijscy klienci nie będą mogli dochodzić swoich praw przed sądem belgijskim, a irlandzkim. Czyli w miejscu, w którym Ryanair ma swoją siedzibę.

Problemy Ryanaira
Zmiana, choć wydawałoby się niezbyt znacząca, może mieć ogromne konsekwencje. Irlandzki przewoźnik w ostatnim czasie zmaga się z serią strajków ze strony załogi pokładowej. Z tego powodu tylko w piątek 28 września linie musiały odwołać loty przeszło 30 tysiącom pasażerów.

W takich wypadkach pasażerowie mają prawo do odszkodowań, co potwierdził zresztą rzecznik KE, Enrico Brivio. Ryanair jest jednak innego zdania, większość tego typu spraw będzie zatem prawdopodobnie lądować w sądzie.


- Kto będzie dość wytrwały (i jednocześnie będzie dysponował wystarczająco zasobnym portfelem), żeby zapłacić irlandzkiemu prawnikowi i odzyskać odszkodowanie w wysokości od 250 do 400 euro – pyta „Le Soir”.

Komisja Europejska wezwała irlandzkie i europejskie organy ochrony konsumentów, by te przyjrzały się polityce, jaką Ryanair prowadzi wobec klientów. Wnioski mają być znane w ciągu dwóch tygodni.