Niemcy wprowadzają właśnie prawo-pułapkę. Polskie firmy mogą się naciąć na ogromne pieniądze
Niemcy zmieniają właśnie swoje prawodawstwo w zakresie opakowań. Polskie firmy, które wysyłają tam przesyłki, muszą zarejestrować się w specjalnym systemie, inaczej grożą im ogromne kary. Sęk w tym, że nad Wisłą mało kto o wchodzących regulacjach słyszał – twierdzi „Rzeczpospolita”.
Ustawa nakłada także na przedsiębiorstwa obowiązek deklaracji rodzaju i masy opakowań, które wprowadzą na rynek w najbliższym roku. Na jej podstawie zostanie obliczona opłata recyklingowa. „Rzeczpospolita” podaje przykładowe stawki – 550 kg kartonu, papy i kopert to konieczność uiszczenia 11,67 euro na ochronę środowiska.
Brak wiedzy polskich firm
– Problem w tym, że małe e-sklepy, wysyłające towar w małych paczkach, nie mają wiedzy o nowym obowiązku – donosi dziennik. Co więcej, istnieje ryzyko, że donos o niesubordynacji przedsiębiorcy złoży jego… konkurent.
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, polski e-commerce jest generalnie z tyłu za zagranicznymi odpowiednikami. Wszystko przez wyniszczającą sklepy internetowe konkurencję cenową.
– Jeżeli firma chce konkurować na tym rynku, powinna znaleźć na siebie pomysł. Jego brak to jedna z bolączek nowopowstałych e-sklepów – tłumaczył nam prof. Grzegorz Mazurek z Akademii im. Leona Koźmińskiego.