Szokujące zdjęcia nie działają? Oni chcą zapakować papierosy w jednolicie brązowe opakowania
Brązowe pudełka, jednolite liternictwo i brak jakichkolwiek reklam - w ten sposób będą wyglądać wszystkie paczki papierosów w Kanadzie. Te zasady wchodzą w życie dzięki ustawie przyjętej przez parlament w zeszłym roku.
W 2035 roku tylko pięć procent Kanadyjczyków ma palić papierosy. W tej chwili pali 18 proc. osób powyżej 15 roku życia. Proste opakowania mają sprawić, że produkty tytoniowe są mniej atrakcyjne. Co więcej, ostrzeżenia o szkodliwości papierosów na jednolitym tle są bardziej widoczne.
Dlatego więc od listopada wszystkie paczki papierosów w tym kraju będą miały jednolity, brązowy kolor. Napisy będą mieć z góry ustaloną wysokość oraz jeden, określony font graficzny. Marka papierosów może się pojawić na opakowaniu, ale bez koloru.
Ujednolicą też wymiary papierosów
Regulacje dotknęły same papierosy. Dziennik pisze, że mogą mieć one średnicę tylko między 7,65 mm a 8 mm i być długości między 70 a 73 mm w przypadku zwykłych papierosów i 82 do 85 mm w przypadku tak zwanych king size.
Właściciele niewielkich sklepów narzekają, że zamiast zająć się walką z nielegalnymi papierosami, ten skupia się na utrudnianiu życia producentom i tym samym sklepom. Papierosy nadal stanowią bowiem sporą część przychodów sklepikarzy.
W Europie walka z podróbkami stała się priorytetem. System Track&Trace pozwala na monitorowanie losów każdej paczki papierosów od momentu ich wyjścia z fabryki do momentu trafienia do sprzedawcy detalicznego. Zdaniem przedstawicieli branży, pozwoli to na ograniczenie nielegalnego handlu papierosami. Przepisy zostały wymuszone przez regulacje Unii Europejskiej.
Wdrożenie tego jednak opóźnia się na tyle, by palacze zaczęli robić zapasy na wszelki wypadek. Odpowiedzialna za system PWPW stara się uspokoić sytuację, zapewniając, że zdąży na czas. Obowiązkowi rejestracji podlegają nowe opakowania papierosów - te, które już są na półkach, można sprzedawać przez rok.