Mnóstwo pracowników nie chce PPK. Wyjaśniamy, jak się wypisać z programu

Konrad Siwik
Pracownicze Plany Kapitałowe ruszyły z początkiem lipca. Tymczasem wielu pracowników firm zrzeszonych w Pracodawcach RP zdążyło już zadeklarować wyjście z programu. Część z nich na pewno zastanawia się, jak zrezygnować z udziału. Wystarczy złożyć wniosek do pracodawcy.
Żeby zrezygnować z PPK trzeba złożyć wniosek. Fot. Jakub Porzycki / Agencja Gazeta
Program ledwo ruszył, a rezygnację zdążyło już zadeklarować 41,4 proc. pracowników firm zrzeszonych w Pracodawcach RP – pisaliśmy niedawno w INNPoland, gdzie poinformowaliśmy także o możliwości rezygnacji. Natomiast warto wiedzieć, jak wypisać się z programu, a to wytłumaczył Fakt.

Trzeba to zrobić na specjalnym formularzu, który powinien udostępnić pracodawca. Konieczne jest złożenie sześciu podpisów. W innym przypadku wniosek będzie nieważny.

Jak wypełnić formularz?
Formularz należy wypełnić, wpisując swoje dane osobowe, na które składa się: imię i nazwisko, adres, PESEL oraz numer i seria dowodu osobistego.


Następnie należy podać nazwę firmy oraz oświadczyć, że rezygnuje się ze wszelkich opłat i składek pracodawcy. Na końcu trzeba złożyć podpis i datę złożenia wniosku.

Co istotne, rezygnację trzeba złożyć do 30 września, jeśli chcemy uniknąć potrącenia jakiejkolwiek składki.

Pracownicy zapłacą wyższy podatek za przystąpienie do PPK
Nowy program miał przekonać Polaków do oszczędzania w ramach dodatkowej emerytury. Niestety ci, którzy do niego przystąpią, będą zmuszeni do zapłacenia wyższego podatku.

Pracownicy od składek pracodawców będą musieli zapłacić dodatkowo podatek dochodowy. Jak wyliczyli eksperci – w przypadku minimalnych składek pracownik zarabiający 5 tys. zł brutto dostanie o 114 zł mniej, natomiast przy maksymalnych pensja będzie pomniejszona o 236 zł.