Gigantyczna kara dla UPC. Firma będzie musiała zwrócić klientom pieniądze

Konrad Siwik
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na UPC Polska grzywnę i nakazał zwrócić klientom bezpodstawnie naliczone opłaty. Zdaniem urzędu nadawca w swoich umowach stosował kilka niedozwolonych klauzul.
UPC ukarane przez UOKiK grzywną w wysokości prawie 33 mln zł. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Kara w wysokości 33 mln i zwrot pieniędzy to konsekwencje ostatnich działań firmy. Jak donosi urząd, operator dzięki kruczkom w umowach, mógł bezzasadnie podnosić stawki abonamentu i pobierać opłaty za wizyty technika i zmieniać listy dostępnych kanałów – wylicza serwis wirtualnemedia.pl.

UPC w swoich umowach zastrzegał sobie prawo do podnoszenia opłaty raz w roku od 5 do 8 zł, nie podając przyczyn podwyżek. W przypadku wizyt technika operator sam decydował o tym, czy wizyta była uzasadniona. W przypadku negatywnego rozpatrzenia klient ponosił opłatę w wysokości 50 zł.


Nietypowa kara dla Biedronki
Największa sieć handlowa w Polsce podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów niedostatecznym informowaniem klientów o możliwościach zwrotu towarów. UOKiK postanowił ukarać Jeronimo Martins Polska w nietypowy sposób: sieć będzie musiała przeprowadzić szkolenia klientów i rozdać części z nich vouchery rabatowe wartości 10 złotych.

Podejrzenia o nieczyste zagrywki Della
O co poszło? O to, że polskie spółki Della – Dell i EMC Computer Systems Poland wraz z ich partnerami handlowymi mogły "zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję". To na razie postępowanie wyjaśniające, regulator podejrzewa, ale nie wie na pewno.

Do procederu mieli być wciągnięci partnerzy handlowi firm, podaje UOKiK. Przypomnijmy, kupno EMC przez Della było jedną z największych transakcji na rynku technologicznym.