Wreszcie jesteśmy w czymś pierwsi. Aplikacja w smartfonie zastąpi terminal płatniczy

Krzysztof Majdan
To bardzo ciekawa nowość z targów IFA. Udało się przemienić smartfon w terminal płatniczy. Dotykasz kartą telefonu, czekasz krótką chwilę, dochodzi do transakcji. Stoi za tym potężny triumwirat - Samsung, Visa i Fiserv reprezentowany tu przez First Datę.
Samsung, First Data i Visa przeniosły terminal płatniczy do aplikacji - SoftPOS Fot. 123rf.com
Całość, nazwana SoftPOS z wierzchu jest bajecznie prosta. Sprzedawca otwiera aplikację na określonych modelach Samsunga, wpisuje kwotę, klient przykłada kartę do czytnika NFC, odczekuje chwilę i gotowe. Potwierdzenie klient dostaje SMS-em. Żaden terminal nie jest tu potrzebny. SoftPOS przyjmie płatność nie tylko kartą, ale też smartfonem czy zegarkiem.
Tak wygląda Aplikacja SoftPOS - do przyjmowania płatności telefonem.Fot. natemat.pl

Sprawa jest w pewnym sensie wyjątkowa, bo polska. Nad projektem pracowały od 18 miesięcy polskie oddziały trzech zjednoczonych firm. Jest już gotowy, a Polska jest pierwszym krajem w historii, w którym wykonano płatność w ten sposób. Pilotaż startuje w tym roku, na razie poniżej 50 zł, bez PINu, w przyszłych miesiącach wyższe kwoty. Płatności w ten sposób będzie można przyjmować na określonych modelach Samsunga, między innymi na smartfonach Galaxy S10 czy A50.


Płatności i Knox
SoftPOS wygląda łatwo i przyjemnie tylko z zewnątrz. W środku jest potężnie obwarowana zabezpieczeniami. To nie będzie tak, że pracownik sklepu, wkurzony na szefa, pobierze sobie tę aplikację i będzie przyjmował płatności za towary na swoje konto.

Aplikacji nie można pobrać ot tak. By otrzymać terminal, przedsiębiorca musi przejść szereg procedur bezpieczeństwa. Na tej samej zasadzie otrzyma dostęp do aplikacji SoftPOS - dopiero po prześwietleniu przez First Data. Transakcje dodatkowo przechodzą przez Knox - wielowarstwową, wbudowaną platformę bezpieczeństwa Samsunga, za której bezpieczeństwo ten ręczy głową.

Dla końcowego użytkownika nie ma większej różnicy, do czego przykłada kartę, rozwiązanie adresowane jest raczej do mikroprzedsiębiorców, jego celem jest też zwiększenie dostępności miejsc, w których da się płacić bezgotówkowo. Co by nie mówić, smartfony szybciej niż terminale docierają w odległe czy mniej zurbanizowane obszary.

– Wprowadzenie tego rodzaju rozwiązania jest możliwe wyłącznie w kraju, w którym płatności zbliżeniowe cieszą się dużą popularnością, a Polska znajduje się pod tym względem w światowej czołówce. Dzięki SoftPOS płatności zbliżeniowe staną się bardziej dostępne w jeszcze większej liczbie krajowych punktów sprzedaży - mówi Katarzyna Zubrzycka, Head of Merchant Sales & Acquirer, Central Eastern Europe, Visa.