Zmiany klimatu zaskoczą też kolejarzy. Raport ostrzega, że powinni się na nie przygotować

Katarzyna Florencka
Rail Baltica to trasa kolejowa, która ma połączyć kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Ma ona ruszyć w 2026 r. – okazuje się jednak, że stoi przed nią duże wyzwanie. Według opublikowanego właśnie raportu, na nową trasę ogromny wpływ będą miały zmiany klimatyczne, które prowadzić będą do "zawieszenia działalności kolei albo wywołać poważne szkody w infrastrukturze".
Nawet w Europie kolej nie ucieknie przed skutkami zmian klimatu. Fot. Jacek Marczewski / Agencja Gazeta
Badanie zamówione zostało przez spółkę RB Rail, czyli międzynarodowe konsorcjum, do którego należą Litwa, Łotwa, Estonia oraz Finlandia. Koordynuje ono budowę trasy o długości ok. 870 km, łączącej Tallin z polsko-litewską granicą.

Jak pisze za PAP portal forsal.pl, ekspertyza została zlecona, aby można było przygotować nową linię kolejową na różne możliwe scenariusze zmian klimatycznych w całym jej cyklu funkcjonowania.

– Zmiana klimatu staje się ważnym elementem projektowania i budowy infrastruktury, która będzie obsługiwała potrzeby społeczne przez nadchodzące dekady" – stwierdził Martin Ruul, główny ekspert estońskiej firmy doradczej, który równocześnie przyznał, że takie podejście jest "dość unikatowe w krajach bałtyckich”.


Jakie problemy czekają linie kolejowe?
Jak informuje portal, w badaniu zwrócono uwagę na to, że coraz częściej występujące niekorzystne zjawiska pogodowe, jak większe prędkości wiatru oraz wyższe temperatury (dotychczas rekordowe temperatury w Estonii sięgały ok. 35 st.), prowadzące do większych opadów deszczu oraz występowania burz z piorunami, mogą doprowadzić do "zawieszenia działalności kolei albo wywołać poważne szkody w infrastrukturze oraz mieć wpływ na pasażerów".

Rail Baltica ma zostać ukończona w 2026 r. Połączyłaby kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt projektu, który został włączony do programu Transeuropejskiej Sieci Kolejowej, szacowany jest na blisko 6 mld euro. Według RB Rail podróż z Tallina do Wilna miałaby trwać 3 godz. i 38 min, zaś dłuższa trasa do Warszawy – 6 godz. i 47 min.