logo
Zaprezentowano nowe wizualizacje poszczególnych elementów CPK. Fot. Centralny Port Komunikacyjny/materiały prasowe
Reklama.

Budowa nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego ma ruszyć w 2026 roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na 2032 rok. Projekt portu jest gotowy. 14 października zobaczyliśmy nową wizualizację kontrowersyjnej inwestycji, przygotowaną przez architektów.

Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.

Jakie będzie nowe CPK?

logo
Widok z lotu ptaka. Fot. CPK/materiały prasowe.

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
  • – Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

    logo
    Taki widok będzie nas witał po opuszczeniu samolotu. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Jak "urealniono" projekt, który obecna władza nazywała niegdyś megalomańskim? Spółka informuje, że m.in. skrócono pirsy –  przedłużenia hali głównej terminalu o 100 metrów. Ograniczono dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwiono przesiadki, przy jednoczesnym oszczędzaniu miejsca potrzebnego do ich realizacji. Projekt w podobny sposób zoptymalizowano na wielu poziomach – zmniejszając jego budżet.

    Sonda

    Jak oceniasz nowy projekt CPK?

    110 odpowiedzi

    Architekci zaproponowali też zmianę konstrukcji dachu terminala oraz obu dworców. Zmniejszono również liczbę świetlików oraz skorygowano ich umiejscowienie. Dach nie będzie już przewieszony nad frontem terminala.

    Nowa koncepcja wprowadza arkadę opartą na słupach, która ma lepiej zabezpieczać przed niekorzystną pogodą. Oprócz tego przełoży się to na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.

    logo
    Wnętrze lotniska. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Zmianie ulegnie także poczekania dworca autobusowego. Zostanie połączona bezpośrednio z budynkiem dworca i ułatwić przemieszczanie się W przyszłości mają być modułowo rozbudowana.

    logo
    Widok od zachodu. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

    logo
    Widok wnętrza lotniska. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Wprowadzone zmiany możecie porównać z poprzednimi wizualizacjami tej inwestycji.

    Co powstanie najpierw?

    Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.

    Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN).

    logo
    Dworzec kolejowy będzie połączony z autobusowym. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Według zaktualizowanego harmonogramu nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.

    Do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane:

  • pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen
  • pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen.  
  • logo
    Piętro. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (w zależności od prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A) i południowo-zachodni (F).

    Ilu pasażerów obsłuży Lotnisko CPK?

    Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Zakłada się, że udział pasażerów transferowych, czyli przesiadających się do innych samolotów, wyniesie na CPK ok. 40 proc.

    Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.

    logo
    Większość pasażerów na CPK ma dojeżdżać koleją. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Jednocześnie toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Na potrzeby sortowni powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych.

    logo
    Samoloty na CPK. Fot. CPK/materiały prasowe.

    Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy możliwa będzie obsługa od 50 do 68 samolotów – w zależności od typu floty.

    Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty – od 22 do 27 statków powietrznych.

    Czytaj także: