Powstanie kolejna państwowa spółka z Polską w nazwie. Będzie zajmować się opakowaniami

Patrycja Wszeborowska
Agencji Rozwoju Przemysłu zamarzył się polski opakowaniowy koncern, który mógłby konkurować na światowym rynku. Z tego powodu zamierza powołać nową państwową spółkę o nazwie Polska Grupa Opakowaniowa, która skupi firmy z udziałem skarbu państwa zajmujące się produkcją opakowań.
Agencja Rozwoju Przemysłu ma chrapkę na podbicie rynku opakowań wartego nawet bilion dolarów. Zamierza stworzyć polską spółkę produkującą takie tworzywa. 123rf.com
Państwowa spółka od opakowań
– W 2020 r. globalny rynek opakowań ma osiągnąć niebotyczną wartość prawie biliona dolarów. Polska może również na tym skorzystać – informuje piątkowa „Gazeta Polska Codziennie”.

Z tego powodu Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) kupiła za ponad 18 mln złotych udziały w dwóch spółkach - Zakładzie Produkcji Opakowań Opakomet z Łowicza oraz Opakomet z Krakowa. Według dziennika ARP planuje połączyć obie firmy i w ten sposób stworzyć nowy polski konglomerat - Polską Grupę Opakowaniową.

Docelowo Grupa Opakomet będzie rosnąć w siłę wykupując kolejne podmioty z udziałem Skarbu Państwa. Potencjał na sukces jest, gdyż polska produkcja opakowań jest jedną z większych w Unii Europejskiej. W naszym kraju tworzy się ok. 6 mln ton opakowań rocznie, a sektor ten w polskim przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc.


Opłata za opakowania
Kilka miesięcy temu ze strony polskiego Ministerstwa Środowiska padł pomysł, by producentów wprowadzających na rynek opakowania, obciążyć opłatą za ich późniejszą zbiórkę i recykling. Nowej opłaty domaga się branża odpadowa, która jest przekonana, że nawet 2 grosze od opakowania dałoby ok. 2 mld złotych na pokrycie kosztów zagospodarowania takimi odpadami.

W 2017 r. resort środowiska przeprowadził analizę, według której wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego opartego o automaty przyjmujące opakowania to koszt 19-24 mld zł. Prowadzenie przez pięć lat systemu kaucji opartego w całości o automatyczną zbiórkę odpadów przy pomocy specjalnych maszyn rozmieszczonych w sklepach kosztowałoby ok. 24 mld zł.