Koronawirus a polskie sklepy. GIS wydał specjalne zalecenia, także dla klientów

Izabela Wojtaś
Panika koronawirusowa spowodowała, że Polacy ruszyli tłumnie do sklepów. Niestety, zwiększony ruch w sklepach to większe ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. GIS wydał w tej sprawie specjalne zalecenia.
W związku z tym Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym przygotowało zalecenia dla branży handlowej. Fot. Pexels.com
Klienci w sklepach mają kontakt z innymi klientami, ale też z pracownikami sieci. To wzmaga ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Punktami zapalnymi są m.in. lady kasowe, wózki czy koszyki oraz stoiska ze sprzedawanymi luzem warzywami, owocami czy pieczywem.

Zalecenia resortu zdrowia i GIS-u


W związku z tym Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym przygotowało zalecenia dla branży handlowej. Uczula w nim, by kupujący na zakupach zachowali bezpieczną odległość od innych (1-1,5 metra) i nie dotykali w trakcie zakupów rękami okolic twarzy, zwłaszcza oczu, ust i nosa.


Są też zalecenia dla sprzedawców. Pracownicy sklepów powinni regularnie i dokładnie myć ręce mydłem i dezynfekować środkiem na bazie alkoholu o stężeniu min. 60 proc. Co więcej, placówki handlowe powinny promować płatności bezgotówkowe oraz umieszczać dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i regularnie je napełniać.

W obiektach handlowych zaleca się:
1. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
2. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych w placówkach handlowych.
3. Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów handlowych wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
4. Upewnić się, że osoby przebywające w obiektach handlowych mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
5. Umieścić dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
6. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
7. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
8. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
9. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60 proc.).
Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
10. Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
• powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
• wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.


Co kupić w razie epidemii?


Jak już pisaliśmy w INNPoland.pl, Niemiecki Urząd Ochrony Ludności i Pomocy na Wypadek Katastrof opublikował listę produktów, które powinno się mieć w domu na wypadek wybuchu pandemii. Do awaryjnej rezerwy żywności, wystarczającej jednej osobie na przeżycie mniej więcej 10 dni, należą – 20 litrów wody, 3,5 kg produktów zbożowych, zbóż, mąki, makaronu, ryżu, 2,5 kg owoców w puszkach i orzechów, 4 kg suchych roślin strączkowych, 2,6 kg mleka i produktów mlecznych, 1,5 kg mięsa, ryb i jajek, 0,4 kg tłuszcz i oleju.